A 2000-es évek közepén valóságos mozgalma indult a bioetanolnak, amely – ahogy az lenni szokott – néhány éven belül szépen el is halt. Lehetséges, hogy egyáltalán nem kár érte, mivel egy újfajta kutatás szerint a bioetanol szennyezőbb még a hagyományos benzinnél is.
Anno pontosan annak környezetbarátabb volta végett ajnározták az alkoholalapú bioetanolt, mely hagyományos üzemanyagot helyettesítő volta révén ideiglenes áthidaló megoldást képezhet a roppant káros benzin, valamint a jóval barátságosabb, ám jelenleg nem kellőképp elterjedt és gyermekbetegségek sokaságát magukon viselő elektromos autók között. A „Renewable Fuel Standard” 2005-ös ratifikálását követően az olajcégek kötelezve voltak arra (legalábbis Amerikában), hogy az olajszállítmányokat 15 milliárd gallon bioetanollal dúsítsák.
17 év elteltét követően a „University of Wisconsin-Madison Center for Sustainability and the Global Environment” kutatói megállapították, hogy a bioetanol égetése jóval több üvegházhatású gázt generál, mint a gázolaj. A másfél évtizeddel korábban végzett mérésektől eltérően 24 százalékkal magasabb károsanyag-kibocsátást mértek a bioetanol esetén a szabvány üzemanyagnál.
Még csak nem is itt ér véget a bioetanolt sújtó vádiratok sora. A mostani aszály és élelemválság közepén súlyos aggodalomra ad okot, hogy az üzemanyag erjesztéséhez leggyakrabban felhasznált terménykukorica eszméletlen mennyiségű öntözővizet, valamint nitrogénalapú trágyát igényel, mely mennyiséget az élelemgyártástól vonnak el a mezőgazdászok. A bioetanol elterjedésének köszönhető a kukoricaárak legalább 30 százalékos mértékű növekménye, valamint a vízkészletek radikális elapadása.
Közvetve tehát a bioetanol hozzájárult a napjainkban kibontakozó élelemválsághoz.