Ha kíváncsiak vagyunk, fáradságos munkával összekuporgatott és nyugdíj-megtakarítás céljából bankba helyezett Forintjaink sorsa miképp alakul, vessünk egy pillantást New Jersey frissen nyitott óriásplázájára. Nyilván a meglehetősen értéktelen Forintok helyett ropogós Dollárok csilingeltek a kasszában, ám a végeredmény mit sem különbözik a hazai megtakarítók sorsától: vagyis a pénzeteknek annyi.
A közel 300.000 négyzetméteres monstrum mentségére szóljon, hogy az építkezés már 17 évvel ezelőtt megkezdődött, mikor a plázaépítési láz épp tetőpontján tartózkodott. Ki gondolta volna például, hogy a dotkomlufi kipukkanása révén a földbe állt részvényű Amazon valaha is döntő tényező lesz még a történelemben?
Az 1500 milliárd forintnyi dollárba került monstrum történetét minden 4-es metró-rajongó megirigyelhetné. Felhúzásába 2003-ban vágott bele a közelgő világválság előszeleként 4 évvel később csődbe ment Mills Corporation. Az építkezés leálltát követően a Lehman Brothers bedőlése végett nem sikerült befektetőt találni. Végül 2013-ban a Triple Five Group hivatott befejezni a gigantikus épületet.
2016-ban azonban újfent megszakadt az építkezés, mivel „előre nem látott nehézségek” sokasága következtében elfogyott a lóvé. Így a több tulajdonosváltást is átvészelt óriáspláza végül 2019 végén nyithatta meg kapuit, ám az üzletsorok és egy második vidámpark csak 2020 folyamán lesz elérhető a látogatóság számára.
Bár a plázák világszerte zárják kapuikat, hogy rejtekükben a talajvíz és hajléktalanok találjanak biztos menedéket, azért az American Dream menedzserei több lépést is tettek a sikerre való halovány esély fokozása érdekében. A téli hónapokban például beltéri síparadicsom vár a látogatókra, az unatkozó gyerekek sokaságát a Nickelodeon vidámparkja készteti gyanakvó kikacsintgatásra az okostelefon képernyőjének fedezékéből, az érettebbek pedig hat óriási átrium díszletein és programjain ámulhatnak.
A minden plázában szériatartozéknak számító üzletekből és kajáldákból sincs hiány. 800-nál is több kisebb-nagyobb üzlethelyiség és majdnem 200 étkezde járul hozzá a látogatók komfortjához.
A probléma csupán az, hogy napjainkban a plázázás már abszolút nem számít divatos időtöltésnek, pláne nem azoknak, akik zsebében még csilingel némi feleslegesen elverhető lóvé. A zsellérré tett Y és Z generációk biztosan nem fogják utolsó megmaradt lyukas fillérjeiket feláldozni eme prolitápként is felfogható programra.