Évek óta kering egy fura konteó a virtuális térben, melyet érdemesnek tartok egy kicsit kielemezni.
Az elmélet szerint Avril Lavigne, a 2000-es évek első felének tinisztárja nem sokkal a második albuma befejezése előtt (2004 májusa) öngyilkosságot követett el.
Igen ám, de a nagy nyilvánossághoz nehezen szokott tinédzser karrierje oly felemelkedő íven volt éppen, hogy kiadója nem hagyhatta veszni az egyik legnagyobb fejőstehenének életművét. Mit volt mit tenni, kerestek egy „testdublőrt”, egy hasonmást, aki Avrilhez hasonló alkattal bír és képes nagyjából ugyanúgy énekelni.
Melissa Vandella, Avril eredeti paparazzi-térítője pont kapóra jött. A sztárok testdublőrjeinek fő feladata amellett, hogy megtévesztésig hasonlítanak az utánozni kívánt személyre, hogy eltereljék a fotósok figyelmét, kik gyakran oly pofátlanul merészkednek be a zenészek intim szférájába, hogy egyenesen akadályoztatják a mozgását.
A hasonmás magára vonja a sajtósok figyelmét, miközben a valódi sztár igyekszik időben eljutni a koncert helyszínére, vagy épp kipihenni annak fáradalmait.
Miután Avril meghalt, a gigaprofitjait féltő kiadó egyből beállította Melissát az ő helyére, aki szerencsére elég jól tudott énekelni ahhoz, hogy mindenki elfogadja őt az új Avrilnek. Kinézet tekintetében szinte semmit nem volt szükséges csiszolni, úgy hasonlítottak egymásra, mint két tojás.
A konteó szerint az igazi Avril 2003 során mélydepresszióban szenvedett (ez rendszerint megesik sajnos a túl gyorsan túl magas ismeretségre szert tett sztárokkal, kiket nem tanítottak meg a hirtelen jött népszerűség kezelésére). Bánatát csak tetézte, hogy ugyanezen időszakban halt meg nagyapja is. A roppant maga alatt lévő Avril úgy döntött, hogy önkezével véget vet életének, miután az elhibázott döntésnek bizonyuló sztárságát már nem tudta visszavonni, s gyásza ellenére is presszionálva volt milliók által a megfelelésre és turnéja folytatására mind a rajongók, mind a koncertszervező ügynökség részéről.
Végső döntése meghozatalára egy állítólagos incidens segítette őt, mikor egy teljesen elhagyatott alagútban sétálván hirtelen egy paparazzo támadt rá a sötétből exkluzív felvételekre vadászván. Ekkor jutott Avril a felismerésre, hogy a sztárság egy feneketlen verem, melyből lehetetlenség önerőből kikecmeregni és visszavedleni az ismeretség előtt megszokott „átlagos lány a szomszédból” irányvonalra.
Az első kettő, „Let Go” és „Under My Skin” nevet viselő album még Avril költeményeit tartalmazta, s az ő ízlését reprezentálta. Halála után szemlátomást három év hiátus következett, mely alatt felkészítették Melissát az előtte álló kihívásokra, begyakoroltatták vele Avril összes dalát, valamint új albumot is szereztek számára „The Best Damn Thing” névvel, ami egy roppant radikális szakítást jelentett Avril Lavigne eredeti pop-rock irányvonalával. Avril új imidzse Melissa személyiségéhez igazodván trendibb, sziruposabb és kommercialitás szempontjából még kiaknázhatóbb irányt vett.
A gyanút szemlátomást igazolja, hogy Avril a népszerűsége abszolút csúcsán, 2003 vége – 2004 vége közt nem turnézott, majd 2006-07-ben, miközben állítólagos imidzsváltása zajlott, szintén felhagyott a koncertezéssel.
Maga az elmélet egy brazil blog 2011-es posztjától származtatható, s onnan indult el világhódító útjára. Néhány évvel később a szerző bevallotta, hogy csak kitalálta az egész sztorit, hogy felmérje, hogyan terjednek az összeesküvés-elméletek. A projekt egy kissé túlnőtt a kitalálója komfortzónáján, így az „Avril halott” mém különféle elbeszélések formájában világszerte elterjedt.
Persze más sem ragaszkodna oly vehemensen a terjesztett konteóihoz, miután megjelenne az ajtaja előtt a kiadó képviselője egy valag pénzzel az igazságról való hallgatásért cserébe, vagy Illuminati-ügynökök térítenék jobb belátásra a poszt szerzőjét. 🙂
Miután kielemeztük a sztori elméleti részét, térjünk át szépen a gyakorlatra. Vizsgáljuk meg, milyen bizonyítékok állnak rendelkezésre az Avril Lavigne helyettesítésének igazolására, vagy épp cáfolatára.
Rajongók valóságos kutatóprogramokat indítottak az igazság leleplezésére. Videóklipeket, turnéfilmeket, fotókat elemeztek számozatlanul, hogy leleplezzék az összeesküvést.
Az Avril és Melissa közti összehasonlítás nyomán felfedezhetjük, hogy az eredeti Avril Lavigne még tinilányként sem volt igazán vonzó egyéniség, kinézetre is szürke kisegérnek mondható a rá aggatott tinirockbálvány megnevezés helyett.
Avril Lavigne a népszerűségének felrobbanása előtt visszahúzódó, kicsit gátlásos, alacsony, barna hajú, sötét szemű, pattanások sokaságával tarkított tinilány volt, majdhogynem fiús ábrázattal. Nem éppen sztár-alapanyag. Szövegeiben tobzódott a negativitás, s az első két album szöveganyagai közt már kezdetektől felfedezhetjük a tinédzserkori depresszió kibontakozására utaló nyomokat.
Vele szemben az új Avril hangyányit magasabb, feje még kerekebb és szimmetrikusabb, szemének és eredeti hajszínének tónusa jóval világosabb. Bőre tükörsima, jó tíz év elteltével sem öregedett semmit. A számára írt 2007-es album roppant felszínes és hétköznapi témákról értekezik, szemben az első két lemez érzelmi hullámvasútjával.
A legfeltűnőbb módon gyanús jelekre azonban a két lány vokáljának összehasonlítása mentén lelhetünk.
Avril zseniális szövegíró volt, viszont nem egy kiváló énekes. Hangja hangyányit rekedtes, az alacsonyabb tartományokban egyenesen karcos hatást kelt. Előadásmódja roppant autentikus leképződését adja valódi személyiségének, viszont gyakorta csúszik el a hangja és produkál hamis tónusokat. Dalai még intenzívebb átélése (és a közönség zavaró hatásának kiküszöbölése) érdekében gyakorta énekel csukott szemmel.
Vele szemben Melissa szebben és tisztábban énekel. Hangszíne magasabb Avrilénél, ami mélyebb tartományban sem válik karcossá. Éneklésmódjában gyakorta alkalmaz a popsztárokhoz hasonló jellegű dallamhajlításokat, gyakran oly mértékben, hogy annak már semmi köze nem marad az eredeti albumokon hallható dallamvezetésnek. Hamis hangokat ritkán produkál, viszont évek múltával is gyakorta téveszti el a szöveg egyes kifejezéseit. Míg Avril hamis éneklése ellenére is mindig élőben dalol, s közben gitárját is pengeti, Melissa playbacket használ, melyet viszont kiválóan leplez Avril színpadi stílusának mímelésével.
Néhány egyéb megkülönböztető vonás is jellemző a két lánykára, ám ezek igazolására nem leltem kellőképpen meggyőző bizonyítékokat. Állítólag tisztán láthatók a két lány füle, fogsora, anyajegyei közti különbségek, illetve a kézírásuk is jelentősen eltér.
Az Avril halála melletti érveknek nyújt teret a 2003-as / kora 2004-es videóklipek megjelenési rendje.
A Let Go albumról származó utolsó szerzemény, a Mobile 2003 májusában jött ki single formájában, ám kizárólag Ausztráliában és Új-Zélandon. A videóklip bár elkészült, soha nem került bemutatásra, az csaknem egy évtizeddel később szivárgott ki YouTube-ra. A klip semmi új felvételt nem tartalmaz, a Complicated és a Sk8er Boi újrahasznosított vágóképeit használták fel hozzá újból.
Csaknem egy évvel később, 2004 márciusában érkezett az új album első dala Don’t Tell me címmel. Az eltelt időszakban Avril csak 2003 júniusáig turnézott, ami azt jelenti, hogy valóban keletkezett egy 9 hónapos lyuk a depresszió kibontakozása és öngyilkosság lehetőségére (aktív turné alatt nyilván nincs idő lelki dolgokkal foglalkozni).
Alternatív elméletek is terjednek az Avril-Melissa viszony kapcsán, melyek hangyányit barátságosabbnak bizonyulnak az eredeti, Avril haláláról szóló konteónál.
A sztárok gyakorta alkalmaznak dublőröket, olykor nem is önálló elhatározásból, hanem ügynökeik, menedzsereik nyomására. A filmszínészek például testdublőrrel vesznek fel veszélyes jeleneteket, s ahogy fentebb említettem, a paparazzi eltérítésére is alkalmaznak hasonmásokat egyes sztárok.
Nem zárja ki Melissa szerepét Avril élő fellépéseinek rendezésében, amennyiben Avril mégsem halt meg, hanem továbbra is él és virul. A zenészvilágban a zeneszerző és előadó szerepét ugyan eljátszhatja ugyanazon személy, de a két funkció akár el is választható egymástól.
Kiváltképp koncertturnék esetén a sztárok presszionálva vannak arra, hogy minél több állomást beépítsenek programjukba. Igen ám, csak ennyire sűrű program levezénylése kockáztatja, hogy a sztár esetleg nem ér oda időben a következő helyszínre, vagy csakhamar letargiába zuhan az embertelenül szűkös időbeosztása hatására, és vagy félbe kell szakítani a turnét, vagy azt követően válik kiégés áldozatává és nem lesz képes dolgozni a következő albumon.
E veszély enyhítésére szintén kapóra jön a hasonmások intézménye: míg az eredeti Avril Lavigne megtölti a legnagyobb helyszíneket és arénákat, melyekről élő közvetítések és turné DVD-k is készülnek, addig vele párhuzamosan Melissa szépen bejárja a kisebb, alacsonyabb vendégszámot magához vonzó helyszíneket. Mindenki jól jár, a rajongók elégedettek, és a piedesztálra emelt sztár sem teszi totálisan rottyra mentális egészségét az embertelenül intenzív turnészezon közepette.
Előfordulhat, hogy manapság, a 4K minőségű és rajongói felvételek korában roppant nehéz eljátszani mindezt, de a 2000-es évek első felében még pont nem videózgatott mindenki okostelefonnal, az antiszociális média bevezetése előtt a sztárokkal való kvázi közvetlen kapcsolattartás egyáltalán nem volt lehetséges, a turnévideókat pedig profi stáb állította össze, akik jól tudják, hogyan kell megfelelő szögből kamerázni és a felvételeket manipulálni ahhoz, hogy két hasonló kinézetű személy a megtévesztésig egyformává váljon az emberi szem számára.
Mainstreamebb elméletek szerint még ezen megállapítások is színtiszta konteók. A valóságban annyi történt, hogy Avril útkeresésének történetét mesélik el a stílusváltásai, ahogy minden ember személyiségfejlődése áthalad még néhány állomáson a húszas évei végéig. Ugyanígy, vokáljának elváltozása csupán a professzionalitásra való törekvésének következménye.
Kinézetváltozás tekintetében természetesen nem zárható ki, hogy Avril Lavigne egyszerűen átesett néhány átalakító műtéten, ezeknek köszönhető egyes arcvonásainak módosulása a 2003-2007 közti időszakban.
A konteósok persze hathatós adu ásszal csapnak oda a mainstream narratívának: ha Avril halála pusztán egy konteó, hát mutatkozzon végre együtt Melissával egy közös teremben.