Egyetlen luxushajó-cég tízszer annyi szennyezést produkál, mint az európai autók összesen

0

Újabb gyomrost kaptak a környezetvédelem szempontjából egyéni változásban hívők. Gyakorlatilag teljesen mindegy, individuális szinten miféle intézkedéseket teszünk a környezet pusztulásának megfékezésére, cselekedeteink légypiszokként omlanak le szeretett, ám egyre betegebb bolygónk lázas testéről.

Az egyetlen valóban érdemes tett, mely megmenthetné bolygónkat, a gazdasági-társasalmi rendszer teljes átalakítása volna. Azaz például búcsút kellene inteni a fénykorában még acélosan szolgált, mára a végső kifingás határán dülöngélő vén trottyá vált kapitalizmusnak.

Egyik népszerű zöld téveszme, hogy amennyiben autóinkat mindannyian letennénk és tömegközlekedésre, neadjisten kerékpározásra váltanánk, a környezetszennyezés minden problémája egyetlen csettintésre megoldódna.

Az efféle fantazmagóriák cáfolatát most éppen a Transport & Environment nevezetű szakmai műhely szállította. Kutatásukban összemérték a világ legnagyobb luxusutakat szervező cégének, a Carnival Corporation valamivel több mint száz hajójának, valamint az Európai Unióban forgalomba állított 270 millió személyautónak a környezetre mért csapását.

Az így nyert adatok szerint a különféle nitrogén-oxidok kibocsátási szintje a Carnival Corporation 47 luxushajója esetében ugyanakkora, mint 100 millió autóé együttvéve. Gyakorlatilag minden országban, melyek rendelkeznek saját tengerparttal és óceánjáró forgalommal, ezen hajók az adott országban regisztrált összes autónál több ártalmas gázt pöfékeltek a levegőbe. Az ilyen államok közé tartozik Dánia, Norvégia, Görögország, Horvátország és Málta is.

A változtatáshoz feltétlenül szükséges technológiák egyébként egytől egyig rendelkezésre állnak. A T&E szakemberei szerint a kikötők erőteljes villamosítása, akkumulátorok beszerelése az óceánjárókba és azok hidrogénüzeművé alakítása máris rengeteget tenne azért, hogy az unatkozó milliomosok kedvéért létező hodályok ne szennyezzék minden létező járműnél jobban a bolygót.

A probléma tehát nem a technológiai lehetőségek, hanem a luxusutaztatási szektor résztvevői szándékainak hiányában rejlik. Épp ezért volna érdemes nem pusztán a dízelautókat kiutálni az utakról, hanem az úszó nagyvárosok üzemeltetőinek seggére ütni a törvényhozóknak.

A Carnival Corporation nettó nyeresége 2018-ban 3 milliárd dollár (855 milliárd Ft) volt.