Nem gondoltuk volna, hogy egy TikTok méretű platformmal egy ilyen húzás megtehető. Mégis, a Universal Music fogta magát, s kitáncolt a TikTokkal kötött magállapodás alól, hogy zenei és előadói katalógusát a kreatív titkokkerek felhasználhassák a maguk táncikálós videóinak tarkítására.

A UMG (igen, helyesen írtam, mert jú-em-dzsí) nem is mismásolt sokat a szerződés felmondásának indoklásával. Kerek perec felsorolták egy nyílt levélben tétel szerint, mi is a problémájuk a TikTokkal, ami sajnálatos döntésük meghozatalára késztette őket.

A TikTok szemére vetik, hogy a platform folyamatos népszerűség-növekedése ellenére nem hajlandó méltányosan kompenzálni az előadókat. Az összes létező videóplatform közül rendre a TikTok utalja a legalacsonyabb mértékű kompenzációt a UMG számlájára. A Universal Music jóformán meg sem érzi a TikTokról való kivonulást, mivel jelen bevételeinek alig egy százaléka származik a tinédzserek kedvence videómegosztóról.

Állításuk szerint a TikTok gárdája az idei évre semmivel sem gálánsabb szerződést ajánlott nekik a legutóbb szentesítetthez képest, holott a TikTok exponenciális növekedésnek örvendhetett az eltelt időszakban.

Tiktokker Girl2

Következő pontjukban a TikTok szemére vetik, hogy a platformról hiányoznak az egyre több teret hódító mesterséges intelligencia ténykedését korlátozó intézkedések. Például hogy egy előadóművész képmását ne nyúlja le az MI és készítsen gyors meggazdagodás módja után kutató magánszemélyek részére könnyű bevétellel kecsegtető imperszonalizációs videókat. Ugyanígy, már kiadott és szerzői jog által védett művek lenyúlásával se lehessen azokat úgy „remixelni”, hogy azok éppen átcsusszanhassanak a TikTok zeneazonosító algoritmusán.

Kiváltképp nem tetszik a UMG stábjának, hogy a TikTokot elárasztó MI-generálta zeneművek és képi alkotások, melyek publikálására ráadásul a TikTok appja beépített és gazdagon promotált szolgáltatásokkal rendelkezik, szép lassan lekörözik és kiszorítják nézettség szempontjából a UMG rostájába tartozó előadók szerzeményeit.

Végül, a Universal Music azt is sérelmezi, hogy ellentétben a használhatatlanná és elviselhetetlenné vált YouTube-bal, Facebookkal és Instagrammal a TikTok nem üldözi kellő vehemenciával a „gyűlöletbeszéd, rémhírek, tévinformációk és zaklató tartalmak” alkotóit.

A TikTok szintén nyílt levélben, ám a UMG sirámaihoz képest tömörebb formában válaszolt a roppant súlyos vádakra.

Tiktok Mobile

Szemükre vetik, hogy harag helyett inkább hálásnak kéne lenniük, hiszen a TikTok a maga milliárdnyi aktív felhasználójával olyan nem mindennapi promóciós lehetőséget biztosított a vállalat előadóinak, ráadásul teljesen ingyen, melyek által a zeneipar hosszú idő után visszanyerhette hanyatló vitalitását.

A TikTok képes volt mindhárom nagy kiadóval a szerzőket előtérbe helyező szerződést kötni. Hosszú évek után kizárólag a UMG képzeli úgy, hogy neki hirtelen nem tetszenek a feltételek, miközben köpnek ama rajongók millióira, akik a katalógusukból származó zenék beillesztésével igyekeztek kreativitásukat kibontakoztatni.

Mivel a puskaporos hangulat végett kompromisszum nyilvánvalóan nem várható, nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a TikTok és Universal Music partneri viszonyának annyi.

Az egyszeri köznép persze csak legyint erre a hírre, holott – legalábbis a tiktokker társadalom szempontjából – ennek roppant súlyos következményei vannak.

A február 1-től megszűnő licenc-szerződésnek hála a TikTok kénytelen volt több millió alkotó százmilliós nagyságrendű videóján a hangsávot totál lenémítani, gyakorlatilag használhatatlanná tévén az így kontextus nélkül maradt felvételek sokaságát. Természetesen a némítás nem kizárólag a zenék módosítások nélküli használóira vonatkozik. Azok is így jártak, kik nevezett műveket kizárólag aláfestésként vagy tartalmaikat színesítő néhány másodperces bevágásokként alkalmazták videóik színesítésére.

Tiktokker Girls

Hogy világos legyen a károkozás mértéke: a Universal Music a globális zeneipar 32%-át, azaz csaknem egyharmadát uralja. Nyilvánvalóan kb. ugyanilyen arányban kerültek beágyazásra titkokkerek tartalmaiba a zenéik, vagyis a TikTok egyik napról a másikra az összes létező klip közel egyharmadát volt kénytelen beszántani!

Innen kétfelé ágazhat a TikTok sorsútja. Vagy oly mértékben megszenvedik a világ legnagyobb zenekiadója katalógusának fájó hiányát, így a kreátorok elpártolását, hogy csakhamar csődközeli állapotba jut a platform, vagy pedig teljes erejükkel belelovallnak az MI-forradalomba, és igyekeznek helyettesítő dalok, képanyagok millióit kiköpni az alkotók részére, melyeket azok ingyen, és – ami még fontosabb – tökéletesen szabadon, szerzői jogi aggályokat mellőzvén alkalmazhatnak tartalmaik tarkítására. Így a TikTok rövid lejtmenet után esetleg visszakapaszkodhat a csúcsra.

Nehéz ép ésszel felfogni, hogy vetemedhetett a UMG ennyire radikális és rajongók százmillióit szembeköpő akcióra. Mert a licenc-megállapodás visszavonásának egyes számú vesztese nem a Tiktok, de még csak nem is ők maguk, hanem ama lelkes tiktokkerek és rajongók sokasága, kik tökéletes jóhiszeműségben alkalmazták a UMG zenéit alkotóvágyuk kibontakoztatására. S most megkeseredetten látják akár éveken át tett erőfeszítéseik eredményeinek porba hullását.

Ha nem volnék felvértezve roppant kifinomult „konteós” (tehát lényeglátó, valóságot helyesen érzékelő) elmével, zokszó nélkül mondanám, hogy két behemót szokványos cicaharca tehet a kellemetlen következményekről – láthattunk már ilyent a múltban is.

Phone Girls

Azonban épp a bejelentéssel egy időben érkezett egy másik hír is, ami jócskán árnyalja a TikTok és UMG közti viszonyrendszert.

Eszerint a legfiatalabb (2-18 éves) korosztályokban a TikTok népszerűsége immár lekörözi a YouTube-ét: a fiatalok 60%-kal több időt töltenek TikTokon a monopolista amerikai videóplatformhoz képest.

Ráadásul groteszk módon a YouTube-on sokkalta vérmesebb cenzúra uralkodik, ahogy azt olvashattuk a UMG nyílt levelében, ezért is szeretik azt jobban.

Mindez még nem is minden, mivel a TikTok a már bevezetett 10 és 15 perces videók mellé hamarosan akár 30 perces klipek feltöltését is lehetővé teszi, vagyis lassan de biztosan igyekeznek a YouTube hegemóniájának tortájából egyre több szeletet kiharapni. Már csak ezt a förtelmes vertikális orientáció erőltetését kéne végre hanyagolni (furamód a Douyinon horizontális rendezést alkalmaznak), s akkor valóban izzadhat az egyre elviselhetetlenebb YouTube a cenzúra és szerzői jogi terror elől menekvő kreátorok visszaédesgetéséért.

Ily körülmények közepette, amikor egy kínai eredetű weboldal veszélyt jelent az amerikai techvállalatok hegemóniájára, egyáltalán nem elképzelhetetlen opció, hogy valakik leszóltak a UMG fejeseinek, hogy tessék azonnali hatállyal a TikTokkal kötött szerződést felszámolni. Kifogást meg utólag számozatlanul lehet találni, úgyhogy a probléma meg is van oldva.

Érdekesség, hogy a TikTok mellett a Musk istápolta, X-re átkeresztelt Twitter is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a fiatalok körében: a 2022-ben mért 30 százalék helyett immár a 18 éven aluli korcsoportok 38%-a látogatja a cenzúra vastag falú bástyáit jó alaposan visszabontó Musk játszóterét.

Nagyon úgy fest, mintha a fiatalok nem igazán kedvelnék a digitális diktatúrát és kezdenének ama platformok felé orientálódni, melyek a véleménynyilvánítás szabadságát legalább részben visszaadják a kezeikbe.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás