Újabb hónap, újabb hírcsokor az elektromosautó-forradalom dugába dőléséről.
Roppant súlyos vámtarifákat vet ki az Európai Unió a Kínából beérkező tragacsokra
Miután ellepték és eldugaszolták a kínai vackok a kikötőket, lépéskényszerbe került az EU tanácsa, hogy kitaláljon valami okosat a válságos helyzetbe jutott Kína szemétdömpingjének visszafordítására.
Ennek nyomán amerikai mintára az Európai Unió is megsokszorozza az import villanyautókra kivetett vámokat. Az eleddig 10 százalékos tarifa július 4-től 38 százalékra nő. A beérkező hulladéktenger igazán kezelhetetlen szinteket ostromol: míg 2020-ban 57 ezer elektromos jármű érte el az Unió partjait, addig számuk 2023-ra már 537 ezerre lövellt. Ekkora mennyiségre egyszerűen nem akad vevő, így az értéktelen szeméttenger a kikötőkben dekkolván elveszi a helyet a fontosabb áruk elől.
A kínai autók ára eleddig még vámtarifával együtt is 20 százalékkal alatta maradt a nyugat-európai szintnek, ami azért problémás, mert egy jóléti rendszer nélküli ország árszínvonalával azok nyilvánvalóan nem tudnak versenyezni. Kizárólag úgy tehetnék ezt meg, ha ők maguk is beszüntetik szépen a segélyek és nyugellátások folyósítását, a lakosságot pedig hetvenórázgatásokra kényszerítik, amely folyamatnak itt a dekadens nyugaton idejekorán véget vetnének a díszesen feldekorált lámpavasak.
Az újonnan kirótt vámok egyébként a nyugati gyártók kínai üzemegységeiből beérkezett példányokra is vonatkoznának, habár ezek mindössze 21%-os sápot kapnának. A nyugati autóipar képviselői közül a Tesla, Dacia és BMW tart fenn Kínába kihelyezett üzemegységet.
Érdemes hozzátenni, hogy a kínai járművek nem pusztán az olcsó munkaerő és a nem létező munkavállalói jogok végett oly kedvező árúak, hanem mert az állam még mindig busás pénzekkel támogatja a felesleges szemetek tömeggyártását.
Kína természetesen elítéli az Európai Bizottság döntését a vámtarifák bevezetése kapcsán.
Hatalmasat zuhant a Németországban értékesített villanyautók száma
Az elmúlt hónapban 30%-kal zuhant a Németországban eladott elektromos járművek száma, míg uniós átlagban a csökkenés szintje 12,5%-ot mutat.
Az eladott alkalmatosságok 19,5%-a származik Kínából, ám amennyiben a nyugati márkák (a már nevezett BMW, Dacia és Tesla) importjait leszámoljuk, máris csupán 11%-nyi szeletet hasítanak ki a kínai márkák a német elektromosautó-ipar tortájából.
A német Volkswagen után a japán Toyotánál is statisztikai csalásokra bukkantak az inspektorok
Roppant kínos skandallum bontakozott ki a nem mindennapi munkaszeretete és minőségi termékei révén ismertté vált Japán gazdaságának háza táján. Ahogy néhány évvel korábban a német Volkswagen, úgy most a Toyota bukott le a károsanyag-kibocsátási adatok manipulációjával.
A kormány razziájának köszönheti a Toyota a lebukást. A központilag koordinált akciónak hála egy időben szállták meg inspektorok a Toyota, Honda, Mazda és Suzuki központjait.
A többi márkáról nem érkezett hír, tehát valószínűleg mindent rendben találtak. A Toyota viszont alaposan beletenyerelt a trutyiba, merthogy a meghamisított szennyezési adatok mellett elavult információkat szolgáltattak az ütközéstesztekről, nem próbálták ki rendesen az újabb modellek légzsákjait, továbbá egyes típusok motorteljesítménye kapcsán is fals adatokat közöltek a potenciális vásárlókkal.
A Toyota elnöke bocsánatot kért a fiaskóért, néhány modell sorozatgyártását pedig azonnali hatállyal felfüggesztették.
Tönkre vágja az elektromos hálózatot a villanyautók energiaigénye
Ha akarná se tudná a túlterhelt elektromos hálózat kielégíteni a villanyautók gerjesztette felfokozott energiaszükségleteket. Az EconomX tudósítása szerint:
…A magyar e-mobilitási piac térnyerése számos kihívás elé állítja a piaci szereplőket, a megnövekedett igények oka közt szerepel az elektromos eszközök növekvő használata is. Emiatt a villamos energia iránti igény 2030-ra akár 50 százalékkal is nőhet hazánkban, Simon Gábor szerint ezt mind erőművi, mind hálózati oldalról tudni kell majd kezelni.
…Be kell látni, a bővülő keresletet nem lehet és nem is lenne praktikus kizárólag oly módon kiszolgálni, hogy egyre több villamos energiát termelünk.
Már most látszik, óriási szükség van a megtermelt energia felhasználását optimalizálni az érdekelt szolgáltatásokra. Ezek közé sorolandóak elsősorban:
– a felhasználók energiafogyasztásának finomhangolásán alapuló, úgynevezett keresletoldali válaszon alapuló szolgáltatások;
– továbbá a villamos-energia tárolását biztosító technológiák (akkumulátorok, elektrolízis berendezések, szivattyús-tározós erőművek stb.) növelése;
– végül pedig az energiahatékonyságot növelő megoldások (EKR-rendszer, épületek energiahatékonyságának növelése, stb.).
Ahogy kivehető a szövegkörnyezetből, újfent a lakosság megregulázásával szándékozzák a hazai ipar egyre csak növekvő követelményeit teljesíteni. Ehhez hathatós szolgálatot tehetnek a nemrégiben bevezetett okosmérők, melyeknek hála a csillagos égig tornászható a lakosság villanyszámlája, illetve transzformálható az olcsó villany a háztartásoktól az ipari üzemek felé.
Rézhiány miatt nem lesz lehetséges elegendő elektromos autót gyártani az elkövetkező esztendőkben
Az International Energy Forum lesújtó jelentése szerint tökéletesen lehetetlennek bizonyul kielégíteni a zöld transzformáció követelményeit, legalábbis amikor a megfelelő alkalmatosságok felépítéséhez nélkülözhetetlen színesfémekről esik szó.
A fórum a 2018-50 közé tett energiaszükséglet-predikciók nyomán 115 százalékra taksálja ama növekményt, melyet a réz földi kitermelésébe kéne helyezni. Ez egyben 55 százalékkal több bánya megnyitását követelné szerte a világon.
Csakhogy ekkora mennyiség kitermelése konkrét fizikai akadályokba ütközik. A szükséges ritkaföldfémekből, kiváltképp az akkugyártáshoz elengedhetetlen lítiumból már most sem áll elegendő mennyiség rendelkezésre a járműipar követelményeinek kielégítéséhez.
Már a Teslák sem fogynak: jól felsült Musk a járművei iránti kereslet predikcióival
Úgy tervezett Elon Musk, hogy évről évre legalább 50 százalékkal több Teslát fog eladni, mint a megelőző esztendőben. Csakhogy a Tesla-eladások alapos regresszióba fogtak.
Már tavaly több árvágást volt kénytelen eszközölni Musk a kínai Teslákra, mely akciójával egyben jól magára haragította a korábban magasabb összeget kicsengető vásárlókat. A Teslák fogyasztói ára Kínában körülbelül 15 százalékot zuhant egyetlen esztendő leforgásán belül.
Szakértők szerint Elon Musk viselkedése miatt nem fogynak a Teslák, hiszen mióta miszlikbe aprította a maga által kisajátított Twittert, azóta a vérmes hülyeségei többszörös algoritmikus felerősítéssel zengnek az éterbe. Mindez azonban nem magyarázza, miért zuhannak a Tesla mellett gyakorlatilag minden más járműgyártó eladásai.
Musk kívánsága szerint 2024 első félévében 457 ezer Tesla modellt kellett volna értékesíteni, ám ebből mindössze 386 ezer teljesült. Tavaly decemberi számokhoz képest 20 százalékkal zuhant a járművek értékesítése.
Tovább növekedett a Ford vállalat vesztesége az elektromos autókon
Pont az előző hírcsokorban értekeztem arról, hogy minden egyes elektromos Ford jármű eladása 40 ezer dollár veszteséget keletkeztet a vállalatnak.
Ez a deficit most több mint megduplázódott, immár 100 ezer dollárnál is több deficittel jár a Ford vállalat számára túladni 1-1 EV példányon.
A Forddal együtt a komplett amerikai autóipar sem teljesít fényesen az EV-transzformáció szempontjából. Míg tavaly az értékesített autók 7,6%-a volt elektromos üzemeltetésű, addig 2024 első negyedévében ezek arányszáma 7,15%-ra esett.
A heveny elektromosautó-propaganda ellenére minden rekordot megdöntött a SUV-ok értékesítése a 2023-as évben
Szintén Amerikából érkezett a meglepő adat, hogy az elektromos járművek minden eddiginél vérmesebb erőltetése ellenére az ún. SUV-ok (voltaképpen óriási, robusztus, benzinfaló autók) eladásai tovább nőttek, immár 20%-ot kihasítván a járműértékesítések tortájából.
Egyetlen év leforgásán belül a SUV-ok eladása 15%-kal emelkedett, míg a konvencionális személyautóké csupán 3 százalékkal.
Amerikában az utakon furikázó SUV-ok aránya a teljes üzemben lévő járműállomány 50 százalékát teszi ki.