Mondhatni immár szokásos hírcsokrunkban újabb tucatnyi tudósítás értekezett az elektromos autókázás csődjéről. Vágjunk is bele a szemlébe, hiszen igencsak sok a feldolgozandó téma.
Tartalomjegyzék:
Sorra halogatják a nagyvilág járműgyárai az elektromosautó-transzformációt
Kínában is totális csődöt mondott az elektromosautó-biznisz: 72 milliárd dollár ömlött a lefolyóba
Még lejjebb süllyedt az elektromos autók értékesítése Németországban
Totálisan összeomlott a magyar akkugyártás
40 százalékkal zuhantak be egy svéd EV-gyár értékesítései
Egyetlen összefüggő szemétkupaccá alakult egy arizonai EV-vállalat defektes járműkollekciója
A Mercedes is befürdött az elektromos autókkal
Alaposan visszafogja a Volkswagen az akkugyártásra irányuló ambícióit
Felrobbant egy elektromos autó egy zárt parkolóházban, 140 másikat rángatott magával a pokolba
Sorra halogatják a nagyvilág járműgyárai az elektromosautó-transzformációt
Óriási elánnal vetették bele magukat a nagyvilág autógyártói 2015 környékén az elektromosautó-transzformációba. Mindebben az EU-direktívák is nagyban segédkeztek nekik, hiszen Brüsszel bürokratái nem egyebet, mint a fosszilis üzemanyagú járművek teljes körű kivonását irányozták elő 2035-re.
Nem kizárólag az unió kényszergette busás támogatások terelték vakvágányra a nagyvilág autóiparát. Mellettük Kanada, Japán, Dél-Korea, Thaiföld, Szaúd-Arábia, Új-Zéland és Kína egyaránt a hagyományos járművek visszaszorítására irányuló intézkedéseket hozott, jobbára radikális törvény-módosítások, melléjük mesés állami szubvenciók belengetése formájában.
Az eleddig is kétséges eredményeket felvonultató folyamat most visszájára fordul. Nem elég, hogy a nyugati gyártók nincsenek felkészülve eme erőltetett átállásra, de a lakossági igények is kezdenek megcsappanni a megbízhatatlan és gyakorta hasznavehetetlen EV-k iránt, vissza a benzines és dízeles társaik felé.
A Mercedes-Benz, hogy példát mutasson a nagyvilág járműüzemei számára, már 2030-ra szerette volna bevégezni az átalakulást – csakhogy az ígért mesés transzformáció alig 6 évvel a végső határidő előtt sincs sehol. Az elektromos autóik nagyon rosszul fogynak, ezért májusban visszavonták korábbi terveiket, és inkább a gázüzemű járművek elterjesztése felé tettek nagy ígérvényeket.
Ugyanígy járt a Porsche is, akik szintén ugyanerre a határidőre 80% részesedést vártak a villanyautóknak a járműipar tortájából, ám mindebből eleddig semmi nem teljesült. Az idei év első felében egyenesen megfeleződtek az elektromos Porschék eladásai, mely tény gyakorlatilag ki is végezte a robbanómotoros járgányaik kivezetésére irányuló terveiket.
A Volkswagen tavaly még közel 200 milliárd dollár invesztálását ígérte elektromos autók gyártásába, akkuüzemek felépítésébe, továbbá Németország-szerte gazdag és sűrű töltőállomások felállításába. Egy esztendővel később radikálisan visszafogták a villanyautó-bizniszüket, és immár csak két gyáregységükben foglalkoznak ezek összetákolásával.
A francia Renault a maga elektromos modelljei bevezetésének jelentős halasztását jelentette be, az angol Aston Martin pedig a Volkswagen példájához hasonlóan alaposan visszavett ezek gyártásából.
Az amerikai Tesla-értékesítések is lejtmenetbe kapcsoltak, mely folyamatra a részvénypiac folyamatosan zuhanó árfolyamokkal reagál.
A Ford vállalat, mely minden egyes elektromos autóján 100 ezer dollár veszteséggel tud csak túladni, a villanyautó-invesztitúrájának 12 milliárd dollár összegű lefaragását jelentette be.
Kínában is totális csődöt mondott az elektromosautó-biznisz: 72 milliárd dollár ömlött a lefolyóba
Valóságos csődhullám vár az elmúlt évtizedben elszaporodott kínai villanyautó-gyártókra.A csúfos bukta az extrém, s így profitcsökkentő öldöklő verseny mellett az állami támogatások tengere ellenére is rendkívül alacsony árrésnek (az előállítási költségek és a fogyasztói ár különbözete) köszönhető, amelyek tökéletesen instabillá és csődveszélyessé teszik a komplett szektort.
Példaképp, Elon Musk Teslái 18 százalékos árrés mentén kerülnek árusításra a szalonokban, míg a kínai Xpeng modellek csupán 9 százalékossal. A probléma forrása, hogy a Kínai Kommunista Párt által is forszírozott és támogatott módon az ország vállalatai dömpingárazással és a nyugati színvonalhoz képest olcsósított termékekkel kívánják lenyomni azok helyi piacainak portékáit, mert csak így van esélyük a kínai vackoknak versengeni az egyébként egyre lefele gatyásodó EU-s vásárlók kegyeiért.
Ez a húzás azonban rendkívül instabillá teszi a szektor pénzügyi rentábilitását. A roppant alacsony árréseknek hála sem a kereslet ingadozásait (pláne csökkenését) nem bírja el az ipar, sem nem sikerül elegendő forrást verbuválni a további fejlesztésekre és az eleddig értékesített példányok garanciális karbantartására.
Mivel a villanyautók funkciói gyakorlatilag teljes mértékben a gyártóik által haptákba állított felhőtárhelyektől függnek, a becsődölésre ítélt vállalatok kacatjain legfeljebb halom ócskavasként, anyagáron tudnak azok bepalizott vásárlói túladni.
Nem hihetnénk, hogy a hírhedt Evergrande ingatlanvállalat elektromos autók gyártásával is foglalkozott, pedig így van: a Smart Automotive a konglomerátum részeként anyavállalatával együtt száll alá a pokolba.
Az EV-lufi kipukkadásának hála 72 milliárd dollár összértékű állami támogatás úszott a lefolyóba.
Még lejjebb süllyedt az elektromos autók értékesítése Németországban
Az egyik megelőző hírblokkban már lerántottam a leplet a németországi elektromosautó-értékesítések kudarcos hanyatlásáról. A közgazdász beszélő fejek persze rögvest a fluktuáló keresletről meg a helyzet villámgyors normalizációjáról dumáltak, csakhogy ótvar predikcióik, ahogy szinte soha, úgy most sem váltódtak élőben megtapasztalható hús-vér valósággá.
Az év első felében érzékelhető zuhanást júliusban további hanyatlás követte, így már 37%-kal kevesebb elektromos autó fogy Németországban, mint egy évvel korábban.
A rémhírgyárosok hazudozásaival ellentétben nem a komplett autóipar került súlyos válságba: mialatt az EV-k földbe álltak, a benzines és dízeles járművek értékesítése még növekedni is tudott, egészen pontosan 0,1 és 1,4 százalékkal.
Totálisan összeomlott a magyar akkugyártás
Sötét idők köszöntöttek a hazai iparra, mert a Kárpát-Medence géniuszának gazdaságpolitikája kontinensekkel távolodott a valóság kívánalmaitól. A szerte az ország területén szétokádott akkugyárak igazán erőteljes hanyatlásnak örvendnek teljesítőképesség terén:
Az összes visszaeső feldolgozóipari alág közül a villamos berendezés gyártása esett a legnagyobbat júniusban, ezen belül az akkugyártás 31 százalékkal zsugorodott. A járműgyártás 12 százalékkal csökkent. Az ipar összességében 3,7 százalékkal esett. A feldolgozóipar rendelésállománya június végén 28 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban.
Természetesen aki rendelkezik akár csak minimális józan ésszel, az játszi könnyedséggel vázolhatja a magoldást is. Mégsem valószínű a felülvizsgálat, hiszen ez a Kárpát-medence géniuszának fanatikus víziója:
A minisztérium arról már nem szokott értekezni, hogy az akkugyártás (és a járműipar) vergődését látva lehet érdemes lenne felülvizsgálni azt a gazdaságfejlesztési stratégiát, amely teljes egészében az akkugyártást állítja középpontba.
A karhatalmi fantáziátlanság kizárólag eddig terjedhet ki: beton, vas és toxikus hordalék minden mennyiségben!
Halom ócskavasakként rohadnak Amerikában a milliárd dollárokért felállított használhatatlan töltőegységek
A ChargerHelp vállalat önszorgalomból a többek közt temérdek adófizetői milliárdból felállított amerikai töltőegységek állapotát vizsgálván ama konklúzióra jutott, hogy ezek ígért 95%-os rendelkezésre állása ellenére alig 73%-ban végzik el a maguk elrendelt feladatát, vagyis töltik fel az elektromos autókat.
A csapat összesen 4800 állomást vizsgált, továbbá 19 millió (!) diagnosztikai adatbázis-bejegyzést elemzett konklúziója megalkotására.
Ezeknek a nyilvános töltőknek rendre súlyos gondjaik akadnak a szolgáltatójukkal való online kapcsolatteremtéssel, vandalizmussal, idő előtti meghibásodásokkal. Szoftveres gondok is gyakorta jelentkeznek a töltés megkezdését szabotálandó. A problémák adminisztrációjára és megoldására nem létezik sem protokoll, sem technikai személyzet.
2022-ben is végzett már teszteket ugyanezen társaság – akkor még csak néhány száz töltőn -,azokhoz képest idén radikálisan rosszabb eredményekre leltek. A nélkülözhetetlen karbantartás és a hibás egységek cseréje híján hamarosan csak papíron léteznek majd a sokezres számban rendelkezésre álló töltők, ám használni nem lehetséges őket.
40 százalékkal zuhantak be egy svéd EV-gyár értékesítései
Felmondott a svéd Tesla-rivális Polestar vezérigazgatója, miután a márka elektromosautó-értékesítései negyven százalékkal zuhantak.
Az eredetileg Volvo és a kínai Geely tulajdonában lévő konglomerátum 2022-ben lépett a New York-i tőzsdére, ahol eredeti piaci kapitalizációja 90 százalékát elvesztette, 20 milliárdról 2 milliárd dollárra zsugorítván a részvények összértékét. 2023-ban másfél milliárd dollár veszteséggel zárta az esztendőt a vállalat.
Habár modelljeik a sajtó részéről rendkívül pozitív kritikákat nyertek, az elismerést nem sikerült eladásokká konvertálniuk. Idén februárban a Volvo is kifarolt a vállalat finanszírozása alól, teljesen a Geely-re ruházván a maga tulajdonrészét.
Luxus sportautó-márka állt földbe, a vásárlók sírva-őrjöngve konstatálják ablakon kihajigált pénzük végső elvesztését
Már februárban felfüggesztették a HiPhi kínai elektromos sportautógyár működését, miután nem tudtak lépést tartani az egyre dagadó konkurenciával. Az EconomX szemlézi a lesújtó hírt, ugyanakkor nem igaz, hogy nevezett gyártó volna az első, amely csődöt mond:
Csőd előtti szerkezetátalakítást kezdeményezett a Human Horizons Group Inc. kínai elektromos járműgyártó, a prémium kategóriás HiPhi márka mögött álló vállalat.
A gyártó egy csütörtökön közzétett bírósági dokumentumban, melyet a kelet-kínai Yancheng városának népbíróságához nyújtottak be, jelezte, hogy április óta már nem tudja az adósságait rendezni, a csődeljárás feltételeit pedig teljesítette.
A régóta küszködő elektromos autógyártó februárban függesztette fel működését, miután az évek óta tartó gyenge eladások miatt kénytelen volt bezárni az üzleteit, a beszállítóit pedig nem tudta finanszírozni. A luxusautókból 2023-ban kevesebb mint 8000 darabot szállítottak le.
A méregdrága autók a temérdek felhőtárhelyhez kötött elektronika végett hamarosan halom ócskavassá lényegülnek.
Egyetlen összefüggő szemétkupaccá alakult egy arizonai EV-vállalat defektes járműkollekciója
Az arizonai Gilbert külvárosában szemlélhető meg ama meglehetősen tekintélyes nagyságú szemétkupac, ami egyetlen EV-gyár suttyomban leselejtezett alkalmatosságait foglalja magában.
Az ElectraMeccanica 2018-23 közt gyártott háromkerekű járgányai akkora meghibásodási rátának “örvendhettek”, hogy egész egyszerűen a komplett készletet ki kellett hajítani a kukába, mert a megkárosított vevők által indított fogyasztói perek súlyát nem bírta el az ipari hulladékokat gyártó vállalat.
Az alig 18 ezer dollárt kóstáló hasznavehetetlen szemétkupacok oly alacsony árrés mellett kerültek piacra, hogy abból profitot kisajtolni tökéletes reménytelenség volt. Maguk az autók önmagukban véve is semmit érőknek bizonyultak, mivel egyetlen vezetői ülésükkel még kisigényű fiatal párok első járművének sem voltak alkalmasok.
A hibás hajtómű végett sikerült már a tervezőasztalon használhatatlan selejtet alkotni, így a gyártónak egyéb lehetősége nem maradt, mint visszahívni a méregdrága szemetet, majd csődöt jelenteni.
A Xos haszonjármű-vállalat vásárolta fel a cég maradékát, akik nem vállalják sem a hibás egységek javítását, sem a vevők kártalanítását.
A szeméttelepen landolt állományra hamarosan bezúzás vár, kemény szembesülést nyújtván mindenki részére a munka alapú társadalom lényegéről, amelyben éveken át vérünket-verejtékünket áldozzuk egy halom, alig néhány másodperc leforgásán belül megsemmisülő ócskavasért.
A Mercedes is befürdött az elektromos autókkal
Óriási bajba került az elektromos transzformációban vakon bízó Mercedes is, a Telex szállítja a vonatkozó híradást:
A korábbi kettőről egy műszakra csökkenti termelését a Mercedes legmodernebb, négy éve megnyitott, sindelfingeni üzeme, mert jelentősen visszaesett az itt készülő S osztály, valamint az EQS villanyautók, valamint az itt készülő AMG, valamint Maybach modellek iránti kereslet, számolt be róla az Automotive News Europe.
…Az idei második negyedév eladási adatai valóban siralmasak. A márka négy legdrágább modelljéből, az S osztályból, az EQS-ből, ennek SUV-kiviteléből, valamint a GLS-ből április eleje és június vége közt mindössze 33400 darab talált gazdára világszerte, ami közel 25 százalékkal elmarad az előző év több mint 44 ezer darabos mennyiségéhez képest.
Bár ezek a márka összeladásaihoz képest nem jelentős számok, más autógyártókhoz hasonlóan a Mercedes is a legdrágább modelljeivel állítja elő a legnagyobb profitot.
A fiaskó következményeképp nyilván a vállalat profitabilitása is nagyban zuhan, amely folyamatnál nem létezik megbocsájthatatlanabb eredendő ősbűn egy kapitalista cég számára.
Alaposan visszafogja a Volkswagen az akkugyártásra irányuló ambícióit
Szerte a világon 6 mérgező akkugyárat kívánt szétszórni a Volkswagen vállalat, csakhogy látván a villanyautó-forradalom csúf bebukását most visszatáncolnak az ígérvényeik alól.
Pedig terveik igencsak ambiciózusnak mutatkoztak: 2030-ig 200 GWh összkapacitást kívántak volna szállítani, melyből az első három, már álló üzemegység (Víaencia, Ontario, Salzgitter) biztosítaná az előirányzott kapacitás 85%-át. Azonban a villanyautó-eladások hanyatlása végett kénytelenek voltak revideálni terveiket, miközben az ID.4 elektromos SUV utódjául szánt friss modellt sem fedik fel minimum 2032-ig.
Felrobbant egy elektromos autó egy zárt parkolóházban, 140 másikat rángatott magával a pokolba
Egy koreai parkolóházban kapott lángra ama Mercedes elektromos autó, mely az elfojthatatlanul tomboló tüze folytán 140 másik járművet rángatott magával a pokolba. Az esetet temérdek biztonsági kamera lencsevégre kapta, valamint a helyi híradások is foglalkoztak a súlyos fiaskóval.
A parkoló és a fölötte terpeszkedő irodaház komplett területe átláthatatlan füstfelhőbe borult, miközben a komplexum teljes személyzetét evakuálni kellett a füstmérgezés veszélye végett. A gyors intézkedés ellenére több helyi lakost kórházba kellett szállítani.
A szakértők előre figyelmeztették a vakbuzgó EV-fanatikusokat, hogy az átállás általuk nem észlelt súlyos változtatások hadát fogja megkövetelni a közlekedésben. Például a gyulladásveszélyes járművek végett jelentősen meg kell növelni a parkolóhelyek közti távolságot, a parkolóházakat alaposan át kell alakítani, vagy akár újjáépíteni, mert nem az elektromos autók tetemes súlyára lett méretezve a teherbíró képességük, továbbá a közutak kopását és elhasználódását egyaránt felfokozzák a környezetbarátnak legnagyobb jóindulattal sem hívható böhöm súlyú alkalmatosságok.
Mindezen figyelmeztetések ellenére a villanyautókat továbbra is engedik a normál járművek közelében parkolni, ami után azok dzsihádista öngyilkos merényletekbe fognak a közelükben tébláboló többi jármű ellen.