Az elektronikus zene iránti rajongásom ellenére lesújtó ítélettel viseltetek a Balaton Sounddal szemben. Miközben rendre azt szajkózzák a marketing–prospektusaikban, hogy itt aztán mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelő előadót, a felvonuló DJ-k palettája pedig minden létező elektronikus zenei műfajt képvisel (mekkora kamu!), rendre egyetlen kommersz stílus, valamint annak éppen futtatott, egy kaptafára gyártott ficsúrjai jelképezték a felhozatal oroszlánrészét. Szó sem volt változatosságról, pláne ama nevetséges állítás beteljesüléséről, hogy mindenki igényei figyelembe volnának véve.
Egy időben próbálkoztak ugyan trance előadókkal dúsítani a választékot, csakhogy „nagyon okosan” úgy táblázták be őket, hogy a meghívott 3-4 DJ mind különböző napokra kerüljön. Így aztán a műfaj kedvelői jobban jártak és olcsóbban is kijöttek, amennyiben inkább egy külföldi ASOT rendezvénybe, vagy akár egy Tomorrowlandbe fektették keservesen kuporgatott pénzüket.
A mintegy évtizedes stagnálást követően az idén végre változásokat tapasztalhatunk a lineup kapcsán, amiben nyilván szerepe van ama ténynek is, hogy a tavalyi évben első ízben veszteséggel zárult a rendezvény.
Egyelőre nem a full lineup került ki, hanem csupán az első nevek, mindenesetre már így is akad csemegézni való a felhozatal nyilvánosságra hozott részéből.
A nemzetközi trendeknek megfelelően a techno térhódítását szemlélhetjük az idei Balaton Soundon. Olyan neveket kapunk ebből a műfajból, mint Charlotte de Witte, kinek tavalyi Tomorrowlanden előadott műsora első számú kedvencemmé lett. Carl Cox, a stílus nagy öregje végre a Trainspotting-nemzedék egyre fájóbb derékkal ugrándozó örök ifjainak szívét is megdobogtatja. Will Sparks és Hardwell a korábban mindent leuraló bigroom-ról nyergeltek át technora, és színesítik a dalok palettáját a maguk alkotásával, míg a Brazil Anna szettjét szintén a 2022-es Tomorrowland legjobbjai közt szemléztem.
Megpróbálkoznak a gyakorlatilag minden mainstream fesztiválon kötelező kellékké lett tematikus színpadokkal is, amikor egész napon át egyetlen label, rendezvényszervező cég, vagy népszerű előadó és annak baráti köre uralja a felhozatalt.
Ennek megfelelően június 30-án, pénteken a Rave Culture estjének örvendhetnek a kedves látogatók, míg a szombati nap teljes egészében a Q-Dance hardstyle DJ-inek lesz szentelve. Ők idehaza első ízben a tavalyi Sziget fesztiválon mutatkoztak be, ám szerdai napon. Ehhez képest a szombati műsor mutatja, hogy a keményebb kötésű műfajok felkerültek végre a hazai partyszcéna térképére, valamint hogy a Balaton Soundot jegyző Sziget stábja merészel végre egy kicsit kockáztatni, ha már a kapitalizmus egyes rajongói ama kamu erénye mentén ajnározzák a rendszert, hogy a profitmaximalizálásra törekvő magánkezdeményezések kockázatvállalásuk révén lendítik előre a társadalmat.
A Rave Culture produkciója keretében a labeltulajdonos W&W-t, mellettük a hands up és UK hardcore producer Axmot, továbbá Will Sparks-ot, Olly Jamest és Subvisiont láthatjuk a színpadon. Már csak egy Niviro-t kérnék, és örömöm beteljesül, de akár a nemrégiben újból aktivizálódott Nanobii-t is hívhatnák. 🙂
Ezzel szemben a szombati Q-Dance nap egy hangyányit csalódás, merthogy nem sok változást láthatunk a tavalyi, Sziget-beli lineuphoz képest. Zúzhatunk Ran-D, Rebelion, Sefa, Sound Rush, Sub Zero Project és TNT (Technoboy & Tuneboy) szettjére, a megszokott MC-zés pedig Villain hatásköre marad.
Mindenképp jót tesz a rendezvény renoméjának ez a változatosság, ugyanakkor az eleddig rendre elmaradozó vérfrissítések végett most kénytelen egyszerre több műfaj mentén is jelentősebb rizikót vállalni a Balaton Sound stábja. Erről nem tudjuk előre, hogy dicső felemelkedést, vagy végső bukást hoz el a hosszú éveken át a középszerűség posványában fetrengő fesztivál részére.
Aki mégsem értékelné kellően színvonalasnak az eddig prezentált lineup-ot, annak van egy szomorú hírem így a végére: a Tomorrowlandre máris elfogyott minden jegy.