Hollandiában ilyen DJ szetteket tolnak országos kereskedelmi rádiókban

0

A 90-es években tele voltak az országos magyar rádiók underground DJ-k éjszakai műsoraival. Olyan techno és rave szetteket hallhattunk, melyek abszolút nem voltak fogyaszthatónak nevezhetők az egyszeri nyárspolgár részére.

A 2000-es évek aztán radikális irányváltást hoztak. A profitmaximalizálás kényszere felszámoltatta a rádióadókkal a DJ-műsorokat, vagy legalábbis jóval lagymatagabb house szettekre váltották azokat, a reggel 6-éjfél közti műsorsávokat pedig teljes egészében átvette a nyálas pop és egyéb kommersz művek sokasága.

Hirtelen nem számított rentábilis műveletnek propagálni a kultúra sokszínűségét – melybe az újszerű, meghökkentő, sokak tetszését el nem nyerő újdonságok promóciója is bele tartozik. Valami oknál fogva a folyamatos hallgatottság -és reklámbevétel-növekedés arra nyújtott indokot a programigazgatóknak, hogy szűkítsék a kínálatot ugyanazon tíz slágerre.

Meg is érdemelték, amit kaptak ezután. A YouTube, Soundcloud és egyéb zenemegosztó platformok elterjedésének köszönhetően csakhamar lejtmenetet vett a roppant korlátolt, monoton és fantáziátlan FM rádiók népszerűsége.

radio_old

Felmerülhet a kérdés, hogy vajh’ szerte a világon megszűnt a változatos műsorterv rentabilitása, vagy csupán füllentettek nekünk a tisztelt rádiós szakemberek?

Amennyiben kitekintünk a nagyvilágba, láthatjuk, hogy az utóbbi évtized Amerikájában Sirius XM néven elektronikus zenei csatornák tucatjai születtek! Igaz, hogy ezek műholdon foghatók, Európában a DAB (Digital Audio Broadcasting) terjedt el leginkább, ami a hagyományos földi rádió leváltását szolgálja digitális alapokon.

Magyarországon 2020-ban felfüggesztették a DAB-bal való kísérletezgetéseket, s visszasüppedtünk szépen a jól megszokott, erősen korlátos mennyiségű FM-frekvenciákra, ahonnan a legutolsó elektronikus zenei rádióadót is száműzték a 2010-es évek végére. Az országos állomások továbbra is a már említett langymeleg DJ-szettekkel próbálkoznak, persze szigorúan főműsoridőn kívül.

Vajon minden ország ilyen szerencsétlennek mutatkozik elektronikus zene képviseletében, mint kis hazánk? Lehetne-e akár FM frekvencián olyan rádióadó, mely képes kitermelni a bérelendő sáv díjait, és még egészséges mértékű hallgatottságuk is mutatkozik a műsoroknak?

pexels-rodnae-productions-7020591Nincs más dolgunk, mint ellátogatni Hollandiába, az elektronikus zene Mekkájába. Itt Slam! néven egy országos kereskedelmi rádióadó üzemel immár bő 25 éve, melynek fő profilja bizony az elektronikus zene képviselete, éjjel-nappal! Rendelkeznek ugyan DAB-állomással, ám az ország nagy részén szimpla FM-frekvencián is fogható a csatorna.

A Slam! nagyjából 15%-os közönségarányt tudhat maga mögött Hollandia területén a 18-49 közti korosztályban, ami lenyűgöző eredmény annak ellenére, hogy a komplett 40-en aluli generáció elköltözött a Spotify-ra, YouTube-ra és TikTok-ra.

A legmeglepőbb tény mégsem a csatorna sikere, hanem hogy milyen jellegű műsorokkal tartják fent ezt a közönségarányt. Ugyan a nappali idősávok jó részét minden bizonnyal a kommerszebb műsorok adják, estefelé (de nem kizárólag főműsoridőn kívül!) mindenféle műfajt reprezentáló DJ-k váltják egymást a stúdióban, kiknek engednek játszani akár hardcore techno-t is!

Itt van a cikk megírásához ihletet szolgáltató Sefa szett. Sefa talán ismerős néhányaknak idehaza, ugyanis a Sziget Fesztivál Q-Dance napján ő is pult mögé állt:

Azt hihetnénk, a műsorszervezők kijelentették: „Jól van, legyen most az egyszer karácsony”, csakhogy a rádió YouTube-csatornáján hardstyle és hardcore szettek egész kollekcióját találhatjuk, amennyiben megsasoljuk a feltöltött műsorszámokat:

Nagyon kíváncsi vagyok, amennyiben jövőre is vendégeskednek mifelénk hardstyle DJ-k, megengedik-e bármelyiküknek is, hogy ebben az „állapotban” pult elé járuljanak? 🙂 Nyilván költői a kérdés, persze, hogy a mostanában ismét felfelé futó BPM-ek végett kénytelenek lesznek rá. 😀