Hatásosan mutatja be a legújabb Drugslab videó, hogy miért ne vezess, miután alkoholt ittál

0

Amikor a híradóban világraszóló szenzációként jelentik be, hogy xy-t drogfogyasztáson kapták, akkor csupán ama nem elhanyagolható tényezőt felejtik el kifejteni, hogy na de vajon melyik drogén?

Aki reggeleit egy jó csésze forró teával kezdi, máris lebukott, hiszen a koffeint mint legális drogot milliárdok tolják magukba nap mint nap szerte a világon. Persze tudjuk, hogy elsősorban nem az efféle kábszeresekre utaznak a tévécsatornák leskelődő hírgyárosai. Leginkább olyan, csúnya és tiltott szerek használóira vadásznak, mint mondjuk az LSD, melynek az egyénre és társadalomra rótt együttes károsító hatása pofátlanul lépi túl az alkohol egytizedét.

Az alkoholfogyasztáson viszont mint társadalmilag nem hogy elfogadott, de egyenesen szuggerált kábítózási formán elnéző mosollyal siklanak át a nagymamák és nagypapák, szomszéd nénik és postás bácsik, zord távoli rokonok és kedélyes jó barátok. Sőt, maguk is rendelnek még egy kört az éppen jobbra-balra dülöngélő cimbora tiszteletére.

Míg Magyarországon zéró tolerancia vonatkozik az akár csak pár korty sör után volán elő ülő sofőrökre, a legtöbb nyugat-európai országban kissé megengedőbbek a törvények. Mint az a legfrissebb Drugslab videóból kiderül, kb. 0,5 ezrelékig, azaz egy sör erejéig szabad a pálya a holland utakon.

Baastian, a Drugslab egyik műsorvezetője saját maga mutatja meg egy részére összeállított tesztpályán, hogy már eme csekélyke véralkohol-szint is alkalmas a reflexek tompítására, a koordinációs képességek rombolására. Olyannyira például, hogy a véletlenül sofőr elé kerülő gyalogos nyugodt lelkiismerettel halhat szörnyet, párhuzamos parkolás esetén pedig alig-alig lehetséges két kocsi közé beállni azok pár méterrel való odébb tolása nélkül.

A reflexek tompítása mellett az alapvető koordinációs képességeket is erodálja az alkohol, így az óvatos vezetésre való törekvés sem teszi sokkal biztonságosabbá a szituációt. Gyakorlatilag nem létezik olyan jármű, vagy olyan közlekedési helyzet, melyben egy alkoholos befolyásoltság alatt álló személy biztonságosan vezethet.

A Drugslab által prezentált kísérlet eredménye egyértelmű. Hiába vonatkozik bizonyos országokban enyhe tolerancia az ittas vezetésre, nincs az a csekélyke alkoholmennyiség, mely ne tompítaná a vezető éberségét és ne növelné a féktávolságot, vagy csökkentené a sikeres parkolásra való esélyt.