Addendumként szeretnék egy komplett, részletes tutorialt mutatni arról, hogyan kell ezt a programot Windows 10 alatt futtatni, ugyanis meglehetősen nehézkes folyamat indulásra bírni a kicsikét.
Mindenek előtt felejtsük el, hogy az Emperor-t lerántva Steam-ről vagy GOG-ról minden fájdalomtól mentesülünk, ez ugyanis azon kevés termékek egyike, melyeket lehetetlen napjainkban legálisan beszerezni. Vagy előporoljuk az eredeti CD-ket a fiók mélyéről, vagy veszünk valamely aukciós oldalon használt lemezt, vagy felkutatunk valahol az internet sötét zugaiban egy „biztonsági másolatot”.
Ha minden a helyére kerül, akkor kell hogy legyen a kezünkben 4 darab CD-ROM, vagy (szigorúan biztonsági másolatként tartott) 4 CD-kép. Ezek közül az elsőt behelyezve vagy bemountolva máris megakadunk, az Emperor ugyanis a Windows 10 alkalmából kukázott Safedisc másolásvédelmet alkalmazza, és ezt már az installerbe is beépítették, úgyhogy lehetetlen ezt a játékot Windows 10 alatt telepíteni.
Szerencsére nincs veszve minden: már a megjelenéskor is számos, Safedisc-kel inkompatibilis PC létezett. A probléma javítására maga az EA bocsátott ki egy install fix-et, melyet letöltve és indítva máris indulhat a telepítés. Ehhez előbb a teljes első CD tartalmát át kell másolnunk egy ideiglenes könyvtárba, ahonnan a telepítés megtörténik, majd az eredeti setup.exe-t felülírni az installfixben találhatóval. A telepítéshez szükségünk lesz CD-key-re is.
Ha megvan a telepítés, egyúttal pakoljuk fel a legfrissebb, 1.09-es patch-et, majd opcionálisan a napvilágot látott 4 hivatalos pályacsomagot. A map editort is kicsomagolhatjuk a megfelelő helyre, ha kívánjuk azt kipróbálni. Legvégül a szintén installfix-ben található emperor.exe-t másoljuk be a játék könyvtárába, felülírva az eredeti fájlt.
Total Commanderben nyoljunk ALT + ENTER-t az emperor.exe fájlon (Intézőben jobb klikk → tulajdonságok), majd a kompatibilitás fülön jelöljük / pipáljuk ki a következő opciókat: Futtatás a következő üzemmódban → Windows XP (SP3), teljes képernyős optimalizációk letiltása, futtatás rendszergazdaként.
Indítsuk el a játékot, és az opciók közt állítsunk be magunknak mindent, amit szeretnénk (beleértve a grafikát és a felbontást is). Amennyiben a játék felajánlja, ne válasszunk széles vásznú (widescreen) felbontást, mert az interfész nem fog hozzáidomulni a változásokhoz. Ezt a problémát majd mindjárt orvosoljuk egy másik eszközzel. Kezdjünk új játékot. Ha minden igaz, tapasztalhatjuk majd, hogy a framerate össze-vissza ugrál, a játék sebessége megbízhatatlan, valamint nem várt crash-ekkel is szembesülhetünk.
Ezek kijavítására rendelkezésünkre áll egy kiváló magyar fejlesztésű wrapper, amit DGVoodoo-nak hívnak. Ezt letöltve tegyük a következőt: menjünk bele a Dgvoodoo.zip fájlba, majd másoljuk át belőle a dgvoodoo.conf és dgvoodoocpl.exe fájlokat az Emperor főkönyvtárába (ahova azt telepítettük). Ezután lépjünk be ugyanitt az MS/x86 alkönyvtárakba, és az itt található 4 .dll fájlt is másoljuk át ugyanoda.
Ha ez is kész, indítsuk el az Emperor könyvtárba másolt dgvoodoocpl.exe fájlt. Navigáljunk a Directx fülre, ahol a következő beállítások kivételével hagyjunk mindent alapállapotban: VRAM-nak válasszunk 128 vagy 256 MB-ot, Filtering: Force anisotropic 16x (opcionális), Resolution: ami a monitorunk felbontása (választhatunk widescreen módot is, a DGVoodoo ki fogja erőszakolni a játékból! 🙂 ), Antialiasing: 4x (opcionális), Végül az alsó rubrikákban helyezzünk pipát a „force vsync” mezőbe, és vegyük ki a pipát a „dgVoodoo watermark” mezőből.
Most már minden készen áll az indulásra.
Egy valamire ügyeljünk: A DGVoodoo kicsomagolása és beállítása előtt mindenképp indítsuk el egyszer a játékot és babráljuk meg az általa biztosított grafikai opciókat, ugyanis a DGVoodoo felülírja ugyan az eredeti felbontást, de amennyiben nem pakoljuk fel azt a legmagasabb szintre, amit a játék alapesetben megenged, akkor rondább grafikát kapunk, mely leginkább az interfészen mutatkozik meg. Csak 4:3 képarányú felbontást válasszunk a főmenüben, különben egyes UI elemek lelógnak majd a képernyőről, és játszhatatlanná válik a játék. Majd a DGVoodoo helyreigazít mindent.
Kétféle probléma, illetve nehézség akad még. Az egyik, hogy a három oldal kampánya három külön CD-n foglal helyet. Mindez könnyen megoldható. Hozzunk létre a felinstallált Emperor főkönyvtárában három új alkönyvtárat. Legyen a nevük CD2, CD3, CD4, de bármi mást is adhatunk nekik. Helyezzük vagy mountoljuk be a második CD-t (Atreides kampány), majd a teljes tartalmát másoljuk be a CD2 alkönyvtárba (a setup foldereket nem kell). Ugyanezt a harmadik, majd negyedik lemezzel is a részükre létrehozott CD3 és CD4 könyvtárakba.
Hogy a játékkal is elfogadtassuk a változást, nyissuk meg Jegyzettömbben a resource.cfg fájlt, és írjuk át a CD2, CD3, valamint CD4-re mutató sorokat a következőképp: a D:\ (CD-meghajtó, amelyről telepítettük a játékot, más betűjele is lehet) helyébe illesszünk a „.\CD2\” szöveget (idézőjelek nélkül). Ugyanígy a hármas meg négyes CD-vel is: „.\CD3\” „.\CD4\”. Ezzel kész vagyunk.
Másik probléma, hogy a játék időnként sajnos crash-el Windows 10 alatt. Ettől még végigvihető, de kiváltképp multiplayerben sok bosszúságra adhat okot a dolog. Mivel nem most vittem végig, hanem néhány évvel ezelőtt, már nem fogom kipróbálni a következő lehetséges megoldást, mindenesetre sok játéknál a többmagos processzorok (beleértve a hypertreading-et alkalmazó régi egymagos Pentium IV-eket is) okozzák a galibát.
Hogy ezt helyrepakoljuk, nyissunk egy jegyzettömböt, majd illesszük be a következő sort:
Start /affinity 1 emperor.exe
Adjunk neki nevet, ami legyen mondjuk emperor.txt vagy start.txt. Ezt a fájlt aztán nevezzük át .txt-ről .bat kiterjesztésre. Ezentúl mindig a .bat fájllal indítsuk a játékot az emperor.exe helyett!
Ez rákényszeríti a játékot, hogy egyetlen processzormagot / szálat használjon csak.
Amennyiben még mindig nem sikerül elindítani vagy megfelelően futtatni az Emperor-t, akad egy fix, ami nem tudom hogyan, de jobbára működik régi (DirectX 9-ig) játékok esetén: kapcsold ki a gépet, majd kapcsold be újra (sima újraindítás vagy reset nem elég). Valamit nagyon elszúrhattak a Windows 10 virtuális memória-kezelésében, ugyanis Win7 alatt semmi gond nem volt régi játékok futtatásával. Windows 10 alatt azonban, amennyiben néhány napon át folyamatosan járatjuk a rendszert (és kikapcsolás helyett készenléti vagy hibernációs módba helyezzük), elkezdenek a különféle régi játékok hibásan, bugosan működni, vagy ami korábban működött, az el sem indul, esetleg benn ragad a memóriában. Minden ilyen esetben a kikapcsolás / bekapcsolás ősidők óta űzött hagyománya ragyogóan helyrehozza a problémát.
Ezen hibás működések meglepő mód nem érik utol az újabb (Windows Vista / Directx 10-től felfelé) játékokat, kizárólag a Windows XP éráig bezárólag írt programok bolondulnak meg.