Rasszista autópilóta: nagyobb eséllyel ütik el az önvezető autók a sötét bőrű embereket

0

Elfogultan ítélkeznek a szenzorokra aggatott algoritmusok a Georgia Institute of Technology kutatói szerint. Akárcsak a nyilvános WC-k szappanadagolói, az érzékelők nehezebben ismerik fel a sötétebb bőrtónusú embereket, ebből kifolyólag nagyobb eséllyel ütheti el őket a sofőr nélküli autó.

Szinte minden szenzor, mely nem más hasonszőrű eszközök jeleit fogja, hanem a külső környezetből kell(ene) információt nyernie, valamilyen tényező (pl. hőmérséklet, fényerő, sugárzás) pontos felismerésére van kiépítve és beprogramozva. Az önvezető autók előtt elsuhanó gyalogosok esetén többek között az általuk visszavert fénynyalábok kerülnek felismerésre, esetenként kiegészítve egyszerű formákat felismerő algoritmussal (a gyalogos alakja). Utóbbival kapcsolatban jelentős aggodalom, képesek-e a járókerettel totyogó Mari nénit is észlelni, vagy pedig kizárólag az egyenes háttal járókelő gyalogosok kiszúrására képes.

Ezen szenzorok jelentős mértékben elmaradnak a sötét, pláne fekete bőrtónusok hatékony felismerésével, így ők gyakrabban kerülhetnek a kerék alá, amennyiben a „rasszista algoritmusok” nem esnek át további jelentős finomhangoláson.

smartphone-5231499

Az önvezető autók prototípusait több kamerával és arcfelismerő szoftverrel is felvértezik, ám a kutatás szerint még ezek sem bizonyulnak elegendőnek a balesetveszélyes szituációk száz százalékos elkerülésére.

Az akadémikusok több ezer fényképet gyűjtöttek össze a világ minden tájáról származó emberekről, majd ezen képeket 8 különböző arcfelismerő szoftveren futtatták át. Szinte kivétel nélkül mindegyik nehézkesebben birkózik meg a sötét bőrtónusokkal, kiváltképp éjszaka vagy szürkület idején.

A jármű belterének biztos menedékében ücsörgő személyek sem kerülhetik el a részrehajló algoritmusok soviniszta bosszúját. A hangfelismerő szoftverek – melyek révén például a vágyott úti célt diktálhatjuk be – nehezebben értelmezik a női hang által elmondott szöveget. A beltér biztonsága tekintetében is borul a bili. Becsatolt öv mellett 47%-kal magasabb valószínűséggel szenvednek el sérülést a nők, mint a férfiak, mivel a kocsik „anatómiáját” elsősorban hímneműekre tervezték a hímnemű tervezők.