Eltüntethetetlen reklámokat ránk erőszakoló Windows, rák módjára burjánzó YouTube promóciók, agyonmonetizált és ismerőseinktől elválasztó antiszociális média, bérelhető szoftverek, ülésfűtés-előfizetés… s a kapitalizmus még mindig nem fogyott ki az utolsó fillérnyi megmaradt pénzünk kisajtolásának ötlettárából. Mint a Nagy Ho-Ho-Horgász énekli: van itt csali, s egy-két horog, az eszem pedig jól forog… gondolják magukról a digitális önkényuralom apostolai.
Annyi új pénzkihúzási intézkedést jelentettek be a kapitalisták ismét, hogy megint elegendő anyag gyülemlett össze egy kiadós összegző íráshoz. Kezdjük először az analóg intézményekkel, mert ezek táján is akad egy-két érdekesség.
Az amerikai Walmart üzletlánc reklámokat szándékozik elhelyezni saját üzletein belül, melyekkel az ország 4700 egységének 170 ezer digitális kivetítőjén fertőznék az emberek elméjét. A helyi Tesco Rádióban 30 másodperces reklámblokkok lennének vásárolhatók, illetve visszavezetnék az elmúlt 1-2 évtizedben elfeledetté lett ingyenes termékkóstolásokat is.
A Walmart elsődleges célja a profitráta alapos felsrófolása. Bár objektíve bevételeik alig 1%-a folyik be jelenleg reklámokból, azok gyakorlatilag semmi kiadást nem jelentő elhelyezése hozzájárul a profitráta emelkedéséhez. A Walmart telhetetlen invesztorai abban reménykedhetnek, a profitráta nagysága hamarosan túlszárnyalhatja a bevételek emelkedését is.
Mi más lehetne beszámolónk második alanya, mint a szeretett YouTube? Az utóbbi időben igyekeztek mindenkit beetetni a kedvező árú előfizetéses díjkonstrukcióikkal, ami a reklámok felszámolásán felül exkluzív tartalmakat is szállított a fizető felhasználóknak.
Nos, az exkluzív tartalmak eltűntek, de legalább az árszínvonal sem olyan olcsó már többé, ugyanis a YouTube 14 dollárra szándékozik emelni az előfizetés díját. Ehhez tartozik szerves egységként ama egyelőre kísérleti stádiumban lévő technológia, mellyel meg kívánják akadályozni, hogy a látogatók Adblock segítségével eltüntethessék a reklámokat.
Ahogy temérdek más kapitalista terméknél, úgy a YouTube-nál is az „egyre kevesebbet, egyre drágábban” alapelv beteljesülését láthatjuk.
Nem kell félteni a másik nagy streaming-birodalmat, a Netflixet sem. Míg korábban forszírozták a jelszómegosztás intézményét családtagok és barátok között, tavaly már annak visszavonásáról döntöttek a fejesek.
Nem elég a jelszómegosztás felszámolása, komoly áremelést is bejelentett a Netflix az idei évre. S ez még mindig nem minden: Az USA után most Indián sor, hogy ott is végleg lakatot verjenek a jelszómegosztás intézményére. A szebb napokat látott országban azt követően vezetik be a súlyos megszorításokat, hogy a torrentezésről leszokott, elkényelmesedett felhasználók hajlandóak voltak idén júniusig 6 millióval növelni az előfizetőszámot. Az év első felében az USA-ban, Kanadában, Új-Zélandon, Portugáliában és Spanyolországban vezették be a megszorító intézkedéseket, s a nagy sikernek köszönhetően a következő egy év során az összes többi nemzet is sorra kerül.
A folyamatosan veszteséges Spotify szintén radikális áremelést jelentett be. Konstrukciótól függően 2-20 százalék növekedést eszközölnek az árszínvonalban, a szabvány havi előfizetés 10 helyett 11 dollárt fog kóstálni.
A furcsaság, hogy semmi értelme a Spotify-nak megnövelni az árait, mivel a tavalyi évhez képest 15 százalékos előfizetőszám-növekedést voltak képesek eszközölni. A cél tehát itt is a profitmaximalizálás és a legutolsó megmaradt garasok kihúzkodása a csupaszra nyúzott nép zsebéből.
Minden taglalt esetben úgy eszközölnek áremelést a platformok, hogy semmiféle plusz szolgáltatást nem vezetnek be. Sőt, több esetben az árszínvonal felsrófolását minőségi hanyatlás kíséri. Ahogy az albérleti díjak, majd a kajaárak alakulása nyomán megláthattuk, a kapitalizmus új érájának célja mesterséges hiányok létrehozatala, ily módon garantálható ugyanis a busás profit a rendszerben.
Nem megerősített, de egyre nyugtalanítóbb hírek érkeznek a Twitter, Facebook és Google háza tájáról is, melyek mind tovább monetizált vagy épp DRM által korlátozott konstrukciók bevezetésével kísérleteznek. Elon Musk konkrétan a Twitter fizetőssé tételének lehetőségét is belengette.