Létezett valaha egy olyan idea a Facebookról, mely szerint a közösségi média ismerőseinkkel való kapcsolattartási lehetőségek valóságos tárházát nyitja meg gazdagon anélkül is akár, hogy fizikailag egy légtérben kellene tartózkodnunk. Ezt a funkcióját úgy 2012-ig nagyjából be is töltötte, majd jött a mindent tönkretevő kapitalizmus.
Miután kiderült, hogy sem a családtagok, rokonok, ismerősök egymás közti csevegésében, sem a rajongói oldalak formájában létező cégek és márkanevek felhasználók általi önkéntes követésében nincsen pénz, Zuckerberg bácsi szépen visszafordította a Facebook-ot annak tőzsdére való bevezetése előtt a megszokott vadkapitalista vágányra. Azaz az emberek igényeinek kiszolgálása helyett az ízlésük erőszakos formálására kezdtek berendezkedni, valamint az egyre intruzívabb reklámok zabáltatására.
A hasznos vállalkozások (bármily hihetetlen, vannak ilyenek is) azzal voltak kénytelenek szembesülni, hogy immáron a Facebook megtiltja az embereknek, hogy önkéntes alapon kövessék őket. Frissítéseik lekerültek az üzenőfalakról. Helyükre betolultak azon cégek reklámpofátlankodásai, melyek tőkeerejük révén a szokásos módon kiszorították az értelmes vállalkozók többségét.
A Láthatatlan Kéz (TM) egyház lelkes hívei természetesen felszabadultan hallelujáztak a véghezvitt rombolás következtében, a rövidebbet – mint mindig – pedig az emberiség teljes maradéka húzta.
Miután a Facebook alkalmatlanná vált eredeti rendeltetése betöltésére, nyilvánvaló volt az előbb-utóbb bekövetkező népszerűségvesztés ténye. Ilyen esetben sem pánikolnak a részvényesek, hiszen a legtöbb sötét oldalra tévelyedett vállalat azon az alapelven működik, hogy amíg lehet, facsarjunk ki belőle minden egyes centet. Aztán majd úgyis bedobjuk az egészet a süllyesztőbe, és már keressük is a következő áldozatként felhasználható nagy dobást.
Viszonylag sokat kellett várni rá, de az átvert felhasználók végül léptek.
A Facebookot onnan érte a legnagyobb csapás, ahonnan a legkevésbé számított volna rá: a magországban, azaz az USA-ban egyre többen hagyják ott a közösségi oldalt és törlik akár okostelefonjukról is a megfelelő appot.
A Pew Research által kibocsátott kutatás szerint itt az összes Facebook felhasználó mintegy 74%-a kezdeményezett valamilyen változást a saját Facebook profiljához való viszonyában. Legtöbben az adatvédelmi beállításaikon módosítottak a Cambridge Analyticához hasonló botrányok nyomán. De 42%-uk hanyagolta akár hetekre az oldalt az elmúlt 1 év során, 26%-nyi felhasználó pedig egyenesen a Facebook appot is törölte mobiljáról. Igazán aggodalomra ad okot a részvényesek számára, hogy az üzleti szempontból legfontosabb korcsoportként számon tartott 18-29 éves korosztályban ez az arány egészen elképesztő, 44%-os értéket vesz fel, azaz majdnem minden második amerikai fiatal felnőtt megszabadult Facebook hozzáférésétől – legalábbis mobilon mindenképp.
A Facebook nagyon nincs könnyű helyzetben, pedig végül nem is a felhasználói drogossá tételének vádja jelentette zuhanórepülése kezdetét, hanem ismételten a politika tette rá a piszkos mancsát valamire. A konzervatív politikusok gazdagon támadják a Facebook hírfolyamát annak liberális hírforrások preferálása felé történő elfogultsága miatt, miközben liberális oldalról a 2016-os amerikai elnökválasztás meghackelésében tulajdonítanak neki jelentős szerepet. Szerintük a Facebook-on terjesztett és megosztott „fake news” propagandának, valamint hivatásos hackerek dezinformációs tevékenységének hála orosz közreműködésnek köszönhetően lett Donald Trump az USA miniszterelnöke.