Már rég túlfutottunk az idővel a Vissza a Jövőbe repülő autóinak bevezetésére, ám még mindig a jó öreg aszfalton gördülő járgányokkal kínlódunk.
Persze miért is ne tennénk ezt, amikor úgy tűnik, még a pusztán két dimenzióban funkcionáló úthálózat is kifog egyes gondatlan sofőrök képességein. Na meg a nagy dérrel-dúrral beharangozott önvezető autókon.
Pedig a Google mindent megtett a zajos siker biztosítása érdekében. Még spinoff céget is létrehoztak Waymo néven annak érdekében, hogy a fő profilként informatikai szolgáltatás-csomagokkal operáló Google-től kellőképp elkülönüljön az autonóm járművek ipara, mindhiába. Sem az egyedi branding, sem a felfokozott PR-kampány nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy a 2017-ben kikiáltott önvezetőautó-forradalom az idei évre megvalósuljon. Pedig, ahogy bejelentették: nem kell 2020-ig várni ahhoz, hogy senkinek ne kelljen többé busás papírpénz-kötegeket juttatni a jogosítvány felé vezető sikeres forgalmi vizsga bezsebelése érdekében.
Most, hogy a Google befürdött ötletével, elkezdték a realitással összetűzésbe került mánágerek a sajtót hibáztatni ballépéseik következményeképp. Amiatt is mosdatni kénytelenek magukat, hogy tervük rengeteg sofőrködni szerető egyénben keltett visszás indulatokat, mondván a cég megfosztja őket kedves hobbijuktól, a vezetés örömétől.
A Google önvezető autó-projektje nem is annyira fiatal próbálkozás, mint azt egyesek gondolnák. A cég berkeiben valószínűleg már 10 évnél régebben is zajlottak előkészítő munkálatok, hiszen 2012-ben már a közúton való teszteléshez folyamodtak engedélyért a hatóságokhoz. Ami jelzi, hogy maga a technológia eddigre lényegében elkészült, és pusztán a forgalmi helyzeteknek megfelelő további finomhangolásokra volna szükség.
Az első, e célra készített prototípus 2014-ben gördült le a gyártósorról, egy évvel később pedig próbafuvar is lezajlott éles forgalomban. Az egyik mérnök kollégájuk vak barátját juttatták el A pontból a B-be rendőri kíséret, zárt tesztpálya és sofőr nélkül a texasi Austin utcáin.
Az önvezető autók forradalmát hirdető fanfárok ekkor harsontak fel leghangosabban. A lufi azonban – érthetetlen okoknál fogva – mégis leeresztett.
A kudarccal számos, a technológiát kiaknázni szándékozó vállalat járt rosszul. A legnagyobb vesztesek közt említhetjük az Uber-t, mely a tavalyi évben teljesen felhagyott az önvezető autók tesztelésével a technológia kiforratlansága miatt. Márpedig a cég oly arányban veszteséges, hogy felhalmozott adósságaiknak hála nem valószínű, hogy kibírnák azt a 10-15 évet, ami a a galád módon élelmet és fedélt követelő, elzálogosodott sofőrhad leselejtezéséhez szükséges.
A zakó miatt kénytelen most az Uber átdolgozni saját felhasználási feltételeit és mindenféle förtelmes emberi jogokkal felruházni sofőrjeit, merthogy kezdetben leginkább ideiglenes ágyútölteléknek állították őket csatasorba, amíg a robotizált járgányok nem küldik őket lízingelt kocsijaikkal a híd alá.
A fiaskó nyomán a Waymo is elnyerte méltó jutalmát. Az értékbecsüsök közel a felére, 175 milliárdról 105 milliárd dollárra írták át a cég renoméját.