Alaposan letettem a hajam a következő híren, mely párhuzamosan dönti romba a kapitalizmus mindennemű felsőbbrendűség-propagandájának hazugságait. A klasszikus mantra szerint ugye a kapitalizmus egyszerre jobb minőségű és olcsóbb termékekhez, szolgáltatásokhoz vezet, melyekhez így egyre több ember férhet hozzá szabadon. Lássuk, hogyan teljesül a bemondott mese a valóság színterén.

A napokban jelentette be Zuckerberg, hogy az ő Meta platformja (Facebook, Instagram, Metaverzum) havi 14 dollár előfizetési díjat akar beszedni az európai antiszocálismédia-felhasználóktól, merthogy véleménye szerint ennyivel károsítja meg az ő bizniszét az EU által bevezetett DSA-szabályozás.

Ennek keretében a Facebook nem alkalmazhat az EU területén élők kifejezett engedélye nélküli hirdetés-targetálást, lekövetést és egyéb szemétségeket, melyek jogát Zuck jól eldugta a Facebook felhasználási feltételeinek ilyen-olyan értelmezhetetlen zugaiban. Továbbá a felhasználási feltételek szövegezését sem lehet többé bikkfanyelven kódolt sokszáz oldalas kódexként megfogalmazni.

Zuckerberg szerint oly értékes egy néhány sornyi szöveget meg egy képet tartalmazó Facebook-profil az emberiség részére, hogy a szolgáltatás mindenkinek simán megér évi 60 ezer forintot. Ezt nyilván akkor is csengethetjük, ha Zuck a maga személyes értékítélete alapján úgy dönt, hogy most kitilt bennünket a létezés lehetőségéből, s jól fejünkre csap a banhammerrel.

Zuck Izgatott

A busás tejelésért cserébe a Facebook azt ígéri, ezentúl reklámmentesen böngészhetjük a továbbra is befolyásoló algoritmusok kontrollálta üzenőfalunkat.

Micsoda rossz vicc. Időzzünk el ezen a témán egy keveset, mert roppant tanulságos.

Jelenleg az én tárhelyem, melyen a Revolife weboldalán felül egy e-mail szervert is üzemeltetek, 5000 forintomba kerül havonta. Ezen egy fia reklámot nem kell néznem, ráadásul azt csinálok a szerveremmel, amit akarok, például létrehozhatok rajta egy online magazint teljesen személyre szabott tartalommal és esztétikával, melyet az égvilágon senki nem cenzúrázhat önhatalmúlag.

Ráadásul ez az 5 ezer forint költség is úgy keletkezett, hogy 2022-ről 23-ra gyakorlatilag duplájára növelte a tárhelyszolgáltató a hosting csomag árát. Ez idáig tehát filléres költségeket teremtett részemre a – még egyszer ismétlem, korlátlan lehetőségeket nyújtó – tárhely fenntartása.

Persze sok idő és egyébként nem túl nehezen elsajátítható szakértelem szükségeltetik a szerver karbantartásához, kiváltképp amikor hackerek támadják orrba-szájba a weboldalt. Csakhogy a Facebook felhasználói is egyre nagyobb számban panaszkodnak a tonnaszám feltört személyes profiljaik és a gyakorlatilag nem létező, elérhetetlen Facebook-ügyfélszolgálat kapcsán.

Tons Of Computers

Amikor nyáron problémáim adódtak a tárhelyem befizetésével, a hosting ügyfélszolgálatán egy óra hosszúságú elbeszélgetést folytattam a telefon másik végén csüngő úriemberrel, miután a folyószámlájukat rendezgető bank kerek perec visszautasította részemre a befizetés lehetőségét a helyi bankfiókban arra hivatkozván, hogy az ügyfél számlája nem létezik!

Természetesen ahogy kábé mindig, úgy itt is a bank volt a ludas a probléma generálásában, mely végül szerencsére megoldódott.

Most akkor képzeljétek el, hogy nincs egy ügyfélszolgálat, akivel beszélni tudnék, amennyiben a befizetést önhibámon kívül nem akarja egy intézmény teljesíteni, s így az a tárhelyem és gyakorlatilag egész mostani életem élet-halál urává válik. A bank szabotázs-akciója által megszűnik létjogosultságom a weben.

Ha egy többmilliós, vagy akár milliárdos forgalmat lebonyolító vállalkozást üzemeltetnék a tárhelyemről, a zuckerbergi mentalitást művelő bank egyik percről a másikra felszámolná megélhetésemet, s hajléktalanná tenne, s ügyfélszolgálat hiányában az éhhalál lehetősége is elérhető közelségbe kerülne. Mindez egyetlen, kiszolgáltatottságot fenntartó intézmény piszlicsáré mulasztása végett.

A Facebook vagy Instagram használatáért azért is pofátlanság pénzt kérni, merthogy monetizálható interakcióik mellett a platformok részére való tartalomgenerálással gyakorlatilag ingyen dolgoznak az emberek a Facebook vagy az Instagram részére.

Ahelyett, hogy tökéletesen személyes ízlésre szabható tárhelyeiken hirdetnék szolgáltatásaikat és tartalmaikat az emberek, ahogy volt régen a globális web dicsőséges aranykorának idejében, Zuckerberg önkényesen kisajátítja, majd a maga hasznára monetizálja a platforjai részére beküldött tartalmainkat. Algoritmusai által ráadásul azt is kontrollálja, hány embernek van egyáltalán esélye meglátni a közvetítendő üzeneteinket.

Az ingyenmunka-biznisz végett Zuck egyetlen szempontból szedhetne jogosan előfizetési díjat felhasználóitól, ez pedig önmagában véve a profil fenntartását jelenti, benne a személyes adataink elérhetőségével barátaink, ismerőseink, üzletfeleink részére.

Csakhogy egy ilyen profil fenntartása és elérhetővé tétele nem keletkeztet nagyobb költséget havi szinten néhány forintnál. Ez azt jelenti, hogy egy szimpla profil becses létéért évente egy dollárnál nagyobb összeg legombolása is alantas rablásnak minősül, nem hogy százötvené.

Fontosnak tartom leszögezni, hogy az EU-s DSA egyáltalán nem tiltja reklámok közvetítését a Facebook-felhasználók felé, pusztán azok engedély nélküli és kémkedés általi személyhez igazítását korlátozza.

Zuckerberg szerint tehát a látogatónként 20 fillér körüli átlagáron kiközvetített hirdetések megvonása havi 5000 forintnak megfelelő kiesett bevételt keletkeztet az ő kis szemétdomb-birodalmában.

Ha ez igaz, akkor minden egyes hónapban 25 ezer reklámmal tömi tele elménket Zuckerberg. Ennyi hirdetéssel egy Expressz újságban sem találkozhattunk annak idején!

Mivel a Facebook és Instagram karöltve manapság inkább akadályozza a követők szerzését és személyes bejegyzéseink ismerőseink részére való közvetítését, semminemű előnyt nem jelent havi 5000 forint leszurkolása egy eleve hasznavehetetlen szolgáltatásért.

Anno úgy sikerült gyakorlatilag az égvilágon mindenkit becsalogatni ezekre az antiszociálismédia-felületekre, hogy ingyen regisztrálási és használati jogot nyújtottak az embereknek, cserébe el kellett viselniük néhány reklámot.

Ahogy most láthatjuk, a költség-haszon egyensúlya kezd egy közönséges rablásnak megfeleltethető irányba kibillenni, ahol az ember fizetni kénytelen azért, hogy ingyen dolgozhasson Zuck bácsinak, hogy a maga által generált tartalmakat a Facebook további monetizáció céljából önkényesen kisajátíthassa.

Nem Zuckerberg az egyetlen, delúziókban szenvedő iparmágnás.

Említettem, hogy az ötezer forintos tárhelyem része egy e-mail szerver is saját domain-nel bíró címekkel, melyeket egyébként szintén korlátlan mennyiségben állíthatok elő, amennyiben igényeim úgy kívánják.

Az e-mail cím azon funkciók egyike, melyeket kezdetektől fogva ingyen biztosít részünkre gyakorlatilag minden internetszolgáltató, hosting platform vagy techvállalat egyaránt.

Ehhez képest a Citromail stábjának volt pofája meglépni a húzást, hogy egyetlen fostos, ráadásul roppant kretén domainnévvel felvértezett mailcímért cserébe havi 2500 forintot követelnek.

Ehhez persze ígérnek fűt-fát, jobbára tökéletesen kihasználhatatlan szolgáltatásokat, kiváltképp egy lakossági ügyfél részére. Merthogy ép ésszel felvértezett vállalkozó vagy vállalat nem fog darabonként 2500 forintért e-mail címet vásárolni, az hótbiztos.

Jómagam vagy 15 éven át tartottam fenn egy Citromail-es címet, ám ezt gyakorlatilag kizárólag spamek fogadására használtam, semmi egyéb funkciója nem volt neki.

Hasonlítsuk össze ezt a 2500/hó költséget a magam tárhelyével, ahol saját domainen korlátlan számú e-mail címet gyárthatok. Emellett nyugodtan üzemeltethetem ugyanezen helyen a Revolife weboldalát, több gigabájt méretben, immár 1300-nál több cikkel, globális elérhetőséggel.

Weboldalam teljes mértékben perszonalizált, olyan dizájnt, tartalmakat gyártok, amilyent akarok. Sem engem, sem látogatóimat nem fertőzi a kötelező reklámbámulás mételye, mert a Revolife-on nincsenek reklámok. Ha akarom – de persze ehhez tömeges igény is szükségeltetik –, a Facebook szinte minden létező szolgáltatását be tudom építeni a weboldalamba, ideértve egyébként a kommercializáció lehetőségét is. Persze ha jelentősen nőne a forgalom, az már radikálisan megnövelt költségeket is vonna magával, de eszem ágában nem volna minden regisztrált felhasználó után ötezer forint előfizetési díjat követelni.

Abszurdum, hova züllött az antiszociális média, és hogyan rabolják ki ezek a förtelmes, agymosó felületek a megtévesztésben tartott emberiséget.