Influencernek nevezik azon Oravecznórákat, akik már egy perc alatt összetákolt közhelygyűjtemények megírására sem veszik a fáradtságot. Ehelyett pusztán kinézetükre alapozva megkísérelnek mindenféle rémes szűrőkkel és effektekkel tarkított fotóik révén Instagram-követők tömkelegére szert tenni.
A barbatrükk ezután következik. A magas követőszámú Instagram modellekre időnként rákapnak különféle reklámügynökségek, akik megkérik a fényvisszaverés tekintetében kiválóan teljesítő hölgyeket, hogy egy adott termékkel pózolva pakolják ki a következő szelfit. Ezen képeket aztán megpillantják a követők, akik máris fejvesztve rohannak a boltba megvenni az ízlésesen felmárkázott terméket. Elvégre ha efféle szépségek is képtelenek meglenni az épp két másodperccel korábban kezük ügyébe akadt cucc nélkül, akkor az biztos nem mindennapi dolgokat tudhat.
A libikóka azonban csakhamar átbillent az ellenkező oldalra. Rendben van, sok százezer követővel roppant egyszerű szponzorációs ajánlatokat begyűjteni, még akár szabadon válogathatunk is közöttük. De mi a helyzet akkor, ha még a követőgyűjtésre szánandó időt is szeretnénk elszabotálni, jó kapitalista módjára hozzájárulva személyes profitmaximalizálásunk gördülékenyebbé tételéhez?
Itt lép életbe a marketing 101: egyszerűen jelentsük ki magunkról, hogy roppant komoly influencerek vagyunk. Ezután már nem is baj, ha nincs gigantikus rajongói táborunk, potenciális reklámpartnereink egymást fogják taposni a velünk való együttműködés érdekében. Még inkább rádolgozhatunk a sikerre, amennyiben magunk kezdjük levélbombáinkkal felhívni a figyelmet a testünk által nyújtott előnyökre.
Persze a valóság nem minden alkalommal igazolja vissza ezen insta-celebek fantazmagóriáit.
Többek között A Fülöp-szigeteki White Banana Beach Club vált az önjelölt influencerek kedvenc célpontjává. Casaccia, a 40 éves tulajdonos, aki feleségével közösen birtokolja a tengerparti turistaparadicsomot, heti szinten kihagyhatatlan ajánlatok sokaságát kapja a saját magukat influencernek nevező szelfiző tinédzserektől és golddiggerkedés során megfáradt fiatal asszonyoktól. Többek között efféle üzenetek záporoznak az úriember fiókjába:
Szia! Én egy influencer vagyok, és nagyon megtetszett a helyed. Szeretnénk eltölteni nálad pár estét három barátnőmmel február xy és február yz között. Te biztosítod az ételt, italt és szállást számunkra, cserébe dobunk az Instagram fiókomra egy fotót a helyszínről, melyen betaggeljük a strandodat.
Casaccia roppant offenzívnak tartja az efféle üzeneteket:
Eredetileg azt hittem, trollkodnak velünk.
A megszaporodott kérésekre válaszul Casaccia egy Facebook posztban közölte kollektív lemondását a fentihez hasonló „kihagyhatatlan ajánlatokról”:
Rengeteg üzenetet kapunk az Instagram influencerekkel való kollaborációval kapcsolatban. Szeretnénk a lehető legnagyobb kedvességgel bejelenteni, hogy a White Banana nem szándékozik együttműködni önjelölt influencerekkel. Javasoljuk, hogy keressenek más módot az ingyen evésre, ivásra vagy alvásra. Esetleg próbáljanak valódi munkát találni.
A nem mindennapi hangvételű üzenet napokon belül szétterjedt. Legtöbben dicsérték Casaccia hozzáállását, aki végre helyére tette az ingyenélő insta celebeket, de természetesen akadtak olyanok is, akik szerint egy tisztességes szakma képviselőinek lelkivilágába gázolt bele. Ők azt is zokon vették, hogy nem különbözteti meg az ingyen szolgáltatásokra bazírozó kontárokat az influencer szakma legkiválóbbjaitól. Akiknek eszükbe sem jutna ingyen kajáért és piáért kuncsorogni.
Természetesen a White Banana tulajdonosa sem ódzkodik teljes mértékben az Instagramtól, hiszen saját profilt is tartanak fenn. Sőt, dolgoztak már együtt valódi influencerekkel – akik arról ismerszenek meg, hogy mások annak tartják őket, nem pedig saját kezűleg aggatják magukra eme „becses” jelzőt.
Casaccia üzenete egyértelmű a maradék számára:
Fizessétek a cehhet.