Az alábbi esszé Adam Curtis dokumentarista 2021-ben napvilágot látott filmje, a “Can´t Get You Out Of My Head” kivonatolt változatát tartalmazza. Ez az írás a befejezetlen cikkek mappájában várta sorsa beteljesülését egészen mostanáig. Bár tartalma jelenleg is aktuális, egyes benne foglaltatott részinformációk elavultak lehetnek.

A világ egyik legzseniálisabb dokumentumfilmese, Adam Curtis röpke öt éve nem rukkolt elő új tartalommal. Legutolsó alkotása, a 2016-os Hipernormalizáció felfedte, hogyan veszi át a valóságtagadás, majd a valóság hihető(nek tűnő) meghamisítása a politikai hatalmat. A 2020-21-es koronavírus-pandémia révén élesben is láthatjuk, hogy a valóság végleg megszűnt objektív tényezőnek lenni az emberi sors alakítása szempontjából.

Semmi más nincs, mint rémület. Aki nyugtató hangokkal merészelné a riogalódó vadlibák hangulatát egyenesbe állítani, rémhírterjesztőként kerül a rémhírterjesztők vádpadjára.

Ez a dokumentumfilm nem pusztán azt meséli el, hogy juthattunk el idáig, hanem azt is, miért nem vagyunk képesek többé elképzelni egy élhetőbb és boldogabb jövőt.

Alább a film szöveganyagának fordított változatát olvashatjátok, kivonatolva, a szigorúan politikai vonatkozású információk mellőzésével.

Nem Tudlak Kiverni a Fejemből (Can´t Get You Out Of My Head)

Ujbeszel Angol

Anglia a II. világháború után

A II. világháborút követően a Brit Birodalom az összeomlás szélére került. London bankárai végezték a pénzügyek irányítását. Az omladozó rendszer ellenére a hatalom, illetve a korábbi értékrendek még hosszú ideig a helyükön maradtak.

Kenyában, mely a birodalom egyik gyarmata volt, nem elégedtek meg pusztán a nyersanyagok elszállításával és a bennszülöttek rabszolgamunkájával. Az őshonos lakosságot elkülönítő táborokba zárták, ahol igyekeztek őket a birodalom igényeinek jobban megfelelő polgárokká nevelni, és kiverni belőlük a „kenyai mentalitást”. A haláltusáját vívó birodalom kétségbeesésében horrorisztikus tortúrának vetette alá az agymosni kívánt lakosságot.

Közben az anyaországban élő, jómódúvá lett polgárság sem élt félelem nélkül: a külgyarmatokban sínylődő lakosok bevándorlásától féltek, akik mások, mint ők.

Michael de Freitas, a Trinidad és Tobago-ban született egyik őslakos azon szerencsés egyedek közé tartozik, akik élhettek a birodalomban. Úgy gondolta, egy virágzó civilizáció várja őt. Amit tapasztalt, az egy meseszép díszletek közé rejtett, letargikus nihil.

Michael X Portre
Michael de Freitas, alias Michael X

Peter Rachman, a kor egyik gátlástalan ingatlanmágnása roncs állapotú albérleteket adott ki prostituáltaknak és drogosoknak. Freitas bevándorlóként az ő cégénél kapott csak állást.

Rachman korábbi élete tele volt borzalmas traumákkal. Zsidó származású lengyel férfiként menekülnie kellett a náci terror elől. Ám cseberből vederbe esett, miután orosz fogságba kerülvén Szibériába vitték, ahol erőszakkal sterilizálták. Tapasztalatai révén számára a jó és rossz megkülönböztetése úri huncutság volt. A II. világháborút követően Angliába emigrált, ahol kiépítette ingatlanpanamáját. Bár közutálatnak örvendő személy lett belőle, a legalsó réteg hősnek látta: lakhatást adott a leglecsúszottabb társadalmi csoportoknak, köztük színes bőrű bevándorlóknak. Mindezt a fehér kultúra abszolút nem nézte jó szemmel.

A fehér középosztály elméjében egyre inkább elszaporodott egyfajta paranoia: gyanakvóvá váltak a köztük élő idegenekre. 1968-tól kezdve migrációellenes tüntetések robbantak ki London-szerte.

Amerika a II. világháború után

A golyóbis másik felén, Amerikában az individualizmus vált a vezető társadalomformáló elvvé. A külvárosok népe lett a leginkább megbecsült csoporttá. Ezen egyedeket gyakorlatilag kizárólag az azonos földrajzi területen elterülő munkahelyük tartotta közösségben, a négy fal között magányos és ingerszegény életet éltek. Mindez megágyazott részükre a különféle paranoid viselkedésmódok kialakulásának, bár egyes hangok, mint Richard Hofstader szerint Amerikában mindig jelen volt a paranoia valamilyen formája.

Schizophrenic Girl

Ebben az időben tömegek menekültek a harmadik világbeli országokból Amerikába a saját korrupt, olykor kegyetlen kormányuk elől. Ugyan az elnyomás rendszerét maguk mögött hagyták, elméjükbe befészkelődő negatív gondolataikat magukkal vitték az új földre. A magányos, ingerszegény külvárosokból új mozgalmak bontakoztak ki: a radikális individualizmus, valamint az ellenkulturális mozgalom egyaránt próbára tették a rendszer tűrőképességét.

Kerry Tjornley és Gregory Hill, a 60-as évekre nagy népszerűségre szert tevő filozófusok feltették a kérdést: az univerzum működését vajon elsősorban a rendezettségre, vagy a káoszra való törekvés határozza meg? Káoszelméletükre alapozva új mozgalom jelent meg a színen: az emberek individuumként rendet teremthetnek az áldatlan zűrzavarban.

1967-re Kerry Tjornley Elhagyja kaliforniát, hogy New Orleans-ba költözzön. Itt született meg a „Tétlen harcosok” (idle warriors) című könyve. Nem is sejtette, hogy új élete nem várt kihívások sokaságát vonja maga után.

Közben az amerikai jóléti modell fenntartása kizárólag a harmadik világ kizsákmányolása révén volt lehetséges. A Black Panthers fekete terrorszervezet szerint a hömpölygő rasszizmus megállításának egyetlen módja, ha a feketék jutnak hatalomra. Afeni Shakur, a későbbi Tupac Shakur édesanyja szerint a véres felkelés jelentheti az egyetlen megoldást. A Black Panthers kezdetben kapitalista üzletek ablakait verdeste be, ügyelvén rá, hogy civil áldozat ne keletkezzen, később azonban már bombatámadásos merényleteket is végrehajtottak.

Afeni Shakur Tupac Shakur
Afeni Shakur és 2PAC

Kína a II. világháború után

Jiang Qing ambiciózus karrierista volt, és paranoid őrült. Fiatalabb korában még rendkívül erős, céltudatos asszonynak számított, aki az egyéni akarat szentségében hitt. Színészként kezdte pályafutását; társai elálmélkodtak ambícióján. Hatalmas becsvágya oda juttatta őt, mint hasonszőrű társait: öngyilkosságot kísérelt meg, melynek kudarcát követően elhagyta szülőföldjét. Végül sosem sikerült színészi karriert befutnia. Ám valódi élettörténete csak innen indul.

Kiábrándulván az akkori rendszerből, figyelme a forradalmi kommunista eszmék irányába terelődött. A kommunisták nem fogadták jól személyét: veszélyesnek ítélték, mivel individualista volta révén nem alkalmas közösségi célokért való küzdelemre. A párt ódzkodott attól, hogy valaha is hatalom közelébe engedje.

Jiang Qing megakadályozta a szintén veszélyesnek ítélt Mao Ce-tung eltávolíttatását a kommunista párt tagságából. Megnyílt a kapu a 300 éves korrupt (elsősorban dinasztkus, üzleti) hatalom eltávolítása előtt.

Jiang Qing a forradalmat (1949) követően visszatért a kimenőre. Immár ő irányította azt a valóságot, melyben élni szeretne. Szerte Kínában százmilliók ünnepelték őt és férjét, Mao Ce-tungot.

Jian Mao
Jian Qing és Mao Ce-tung

Qing egész Kínát egy kollektív Melodrámává változtatta. Bosszút esküdött saját múltjával és az abban szerepet vállaló ellenlábasokkal szemben. Így számolt le Li Lili egykori színésztársával, ki akkoriban “megakadályozta”, hogy a tehetségtelen Qing a dicsőség árjában fürdőző színésznő legyen.

1966-ra Kína a világtól elszigetelten működött. Fiatal forradalmárok léptek be sorban a pártba, a hatalom mindennemű forradalmi hevületet magába csatornázott. Bár Kína temérdek Mao által gerjesztett forradalmi hullámon esett át, a hatalom természetében semmi nem változott. Ugyanazt a hierarchikus berendezkedést vitték tovább más személyekkel.

A híres-hirhedt “kulturális forradalom” időszakában annyi módosulás történt, hogy több nőt küldtek a színpadra, akik nagy ébredésről beszéltek. A fiatalok egymást ütlegelték, hogy kiűzzék a démonokat.

Mao felesége eddigre a világ legbefolyásosabb nőjévé vált. A renitens katonákat megtörték: bevallást erőszakoltak rájuk, hogy vétettek a forradalom ellen. A forradalmat követően a hatalom struktúrájában semmi nem változott, viszont megkezdődtek a tömeges kivégzések.

Komisszar Elvtars

Mao felesége nyugaton is ismertté, kvázi feminista ikonná vált. Személyes bosszúját eddigre minden korai színésztársára kiterjesztette, akik anno nem engedték őt szerepelni. A zabolázatlanul terjedő pártállami terror, erőszak és félelem hatására a komplett kínai nép paranoiddá vált, majd a polgárháború szélére sodródott. Mindenki azt hitte a másikról, hogy démon lakozik benne.

Az 1970-es évek elejére Mao szembefordult feleségével. Vádja szerint hatalmas ambíciói nulla tehetséggel párosulnak, ezért Mao csak kihasználta őt az ellenzék felszámolására.

Ezt követően Qing is a szélsőséges paranoia áldozatává vált. Először szökni igyekezett az országból, de a repülőgépéből kifogyott az üzemanyag. Rendszertelen időközönként étkezett, hogy ne mérgezhessék meg. Végül Mao 1976-ban bekövetkezett halála vetett ideiglenes véget a szenvedéseinek. Ezt követően a maói örökségekkel leszámolni kívánó párt temérdek per alá vetette, majd 1983-ban életfogytig tartó börtönbüntetésre ítélte. Végül 1991-ben, 77 évesen felakasztotta magát.

A pszichológia térhódítása

Az individualizmus korában a pszichológia rohamosan terjedt. A pszichológia leginkább jellemző nézőpontja szerint az emberek gondolkodásmódját kell megváltoztatni, hogy boldogok legyenek, nem pedig a külvilágban kutatni a boldogtalanság okait.

Pszichoterapia

A bizalmatlanság pszichológiáját Robin Douglas és Sandra Paul házaspár dolgozta ki, kik a sors iróniájának köszönhetően néhány év elteltével elváltak egymástól, majd Douglas öngyilkosságot követett el.

Douglas pontokba szedett rendszert hozott létre, hogy milyennek kell lennie a házasságuknak (listázás). Ez elviselhetetlen volt. Például első lépésként megparancsolta nejének, hogy az hagyjon fel a modellkedéssel. E szélsőséges kontrollmánia, mely szerint az embert bele kell erőszakolni a konformizmusba vetett aztán véget Marilyn Monroe életének is.

Az emberi élet racionális rendezőelvek szerinti erőszak-menedzsmentjét már egy évszázaddal korábban kidolgozta George Boole matematikus. “An Investigation of the Laws of Thought” (1859) című könyve azonban a maga korában össznépi megvetésnek örvendett, mivel a XIX. században még senki nem látta ennek értelmét és megvalósíthatóságát, így az egy időre feledésbe merült.

Robin Douglas e rég elfeledett könyvet leporolván igyekezett racionális rendszerbe szuszakolni a komplett emberiség viselkedését. Következményképp egy roppant leegyszerűsített, viszont abszolút logikus modellt hívott létre az emberiség kontrolljára. A tudomány innentől beszállt a lakosság idomításába. Száz évvel Boole könyve után lefektetésre kerültek az emberiség univerzális rendező-algoritmus (mesterséges intelligencia) szerinti, primitív gondolkodást (feltétel nélküli engedelmesség) megkövetelő irányításának filozófiai alapjai.

Obey

Michael Kamp a szemmozgások elemzése nyomán ama következtetésre jutott, hogy a tudat nem uralja teljes mértékben a cselekedeteket. Az agy leegyszerűsíti a külvilágból származó információkat, azokat sztorikká alakítja át, és annak látszatát biztosítja, hogy uralja a helyzetet. Rossz emlékek hatására egy olyan belső világ épül fel, mely boldog, vidám, és kiszorítódnak belőle a negatív információk.

Horst Mahler szerint nem csak a nácizmus külső megnyilvánulása volt probléma, mert a nácizmus túlélhetett az emberek elméjében. Amerika felhasználta ezen eszmék jelentős részét arra, hogy a globális kapitalizmust irányítsa. Kiváltképp a harmadik világban. A nyugati világ Coca Cola-mámorban fetrengő lakossága mindebből mit sem érzékelt.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás