Egyre radikálisabb felfutásnak örvend az algoritmus-mentes mozgalom, melynek képviselői a szexuális szokásainkat, politikai és vallási nézeteinket, egészségi állapotunkat és munkahelyi teljesítményünket másodperc alapon figyelgető programkódok visszaszorítására esküdtek fel.
Az ír székhelyű Council for Civil Liberties civil szervezet felmérése szerint a polgári lakosság 74%-a gondolja úgy, hogy ezeket a veszélyes algoritmusokat alaposan meg kell regulázni. Ennél is magasabb, 82% azok aránya, kik a fentebb sorolt adattípusok nyomán a személyes kép, szöveg, hang és videótartalmakat ajánló algoritmusok visszaszorítását követelik.
A vizsgálat 1270 fős mintán zajlott, melynek eredményét a szervezet benyújtotta a frissen alakult Coimisiún na Meán médiaregulátornak. A civilek követelése szerint az algoritmikus ajánlások kerüljenek alap esetben kikapcsolásra a szociálismédia-felületeken, és csak kifejezett engedélyünkkel lehessen azokat aktiválni.
Az ajánló algoritmusok hibái és hiányosságai következtében nem kizárólag a nemkívánt aktorok kényes adatainkhoz való hozzáférésének veszélye fenyeget bennünket, de ezek a szkriptek gyakorta ajánlanak kifejezetten ártalmas tartalmakat. Példának okáért a depressziós személyek öngyilkosságot vagy önbántást magasztaló tartalmakat nézhetnek meg, a szorongó tinédzserek pedig függőség felfokozására alkalmas tartalmakkal találkozhatnak.
A Meta saját hatáskörben végzett felmérése szerint az extremista csoportok követőinek 64%-a a Facebook ajánló algoritmusainak köszönhetően lelt rá az igényeiknek megfelelő közösségekre.
Az Európai Bizottság jelentése szerint a nagy techvállalatok ajánló algoritmusai egészen durván favorizálják az oroszbarát dezinformációs propagandát az ukrán állásponttal szemben, az orosz-ukrán háború témája kapcsán.
Dr Johnny Ryan, az ICCL főmunkatársa szerint:
A közösségi médiának össze kellett volna hoznia minket. Ehelyett szétszakít bennünket. A felhasználóknak – nem pedig a Big Tech algoritmusainak – meg kell adni a szabadságot, hogy eldöntsék, mit látnak és osztanak meg online. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy az ír közvélemény túlnyomó többsége nem akarja, hogy mérgező algoritmusok beavatkozzanak online életükbe.
A Big Tech algoritmikus “ajánlórendszerei” kiválasztják az érzelmes és extrém tartalmakat, majd megmutatják azoknak, akikből a rendszer becslése szerint a legnagyobb valószínűséggel csikarnak ki valamilyen indulatos reakciót. Ezek a felháborodott emberek hosszabb időt töltenek a platformokon, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy több pénzt keressen megjelenített hirdetései által.
Eddig a digitális platformok rendkívül lagymatag eredményeket értek el az algoritmusaik megzabolázása terén. Éveken át harsogó botrányok és a YouTube állítólagos finomhangolásai után egy 37 000+ önkéntes bevonásával zajlott próba során a problémás tartalmak közel háromnegyedének megjelenése a YouTube ajánló algoritmusának volt köszönhető.