Megígérték, teljesítik.
Hamarosan végleg búcsút inthetünk az autópályán való száguldásnak, mivel járművünk sebességét az út szélén gazdagon szétszórt jeladók fogják maguktól és a mi közreműködésünk szüksége nélkül lekorlátozni.
Két éve írtam először az EU-s tervezetről, melynek keretében idén nyártól nem állítható forgalomba olyan autó, mely nem kényszeríthető távirányítással lassításra vagy megállásra. Azonban nem csak az EU bürokratáit szédítette meg a hatalom: Kaliforniában hasonló jellegű intézkedést készül bevezetni a kormányzat.
Itt a járművek sebességét nem távirányítással vetnék vissza, hanem egész egyszerűen arra kényszerítenék a Kaliforniában forgalomba helyezendő autók árusait, hogy gyárilag beépített sebességkorlátozó mechanizmussal lássák el a járműveket. A megszorítás teherautókra is vonatkozna.
Kalifornia útjain 70 mérföld / óra (nagyjából 110 km/h) a megengedett legnagyobb sebesség. A törvény értelmében az ezt 10 mérföld / órával meghaladó sebességű járművek automatikus korlátozásra kerülnének, maximum 80 MPH tempót abszolválván a rendelkezésre álló teljesítményből.
Érdekesség, hogy a törvényhozók egy titkos „mesterkulcsot” rejtettek el a szövegezésben: egyes járműveken a sofőr felülbírálhatja a korlátozó elektronikát. Legnagyobb valószínűség szerint ezt a mentő vagy rendőrautóként, továbbá kormányzati járműként forgalomba állítandó autókkal lehet megtenni.
Kalifornia államban az utóbbi évek során jelentősen megnövekedett a halálos autóbalesetek száma, csak 2019-22 között mintegy 22 százalékkal. Globális trend egyébként, hogy az autóbalesetek jelentős felfutásnak örvendenek: a 2008-10 közti időszak jelképezte abszolút mélypontról elrugaszkodván a 2010-es évek legvégére a 90-es évek közepének szintjére ugrott vissza a felelőtlen sofőrök miatt bekövetkező karambolok száma.