A TikTok és úgy általában a közösségi média alaposan felforgatta a hírközlés világát. Olyannyira, hogy könnyen elképzelhető: hamarosan véget ér a fősodratúnak hívott hivatalos sajtó regnuma.

Érdekes jelenség bontakozott ki a COVID-karantén alkalmával: a rémhírterjesztőző rémhírterjesztő, véletlenszám-generátorral meghatározott megbetegedési és halálozási statisztikákat lobogtató napilapok, politikai kiadványok és online médiumok olvasottsága és pénzügyi teljesítménye elkezdett jó alaposan a földbe fúródni.

Helyüket a Facebook-on, YouTube-on, TikTokon vagy akár Instagramon székelő magánszemélyek, független zsurnaliszták, partvonalra sodort vagy a hivatalos kiadványok hasábjain belüli megnyilvánulás lehetőségéből kitaszított bátor tényfeltárók vették át.

Ők sokkalta kimértebben – olykor persze inkább ellenkezőleg: szélsőségesebben – tájékoztatják az internet népét a valóság terében zajló friss történésekről, mint pártállami milliárdokon és NGO-adományokon tartott kollégáik.

Fake News Headline On A Newspaper

A Reuters szerint a mérleg serpenyője a koronavírus-karantén kezdetén lendült át végleg a hivatalos médiától a független online hírközlők oldalára, s azóta sem libbent vissza a régi kerékvágásba. A 24 éven aluli fiatalok immár jó egyötöde kizárólag TikTokról szerzi be az aktuális napi híradagját. Az Egyesült Királyságban a tiktokker hírmondók még a kábeltévét is legyőzték nézettségben.

Az alternatív média nagy előnye a fősodratú propagandával szemben az igazság mellett való kiállásuktól eltekintve az általuk közölt tartalmak informális és szórakoztató ereje. Míg a mainstream propaganda egyszerre alkalmaz kimért hangsúlyt, megválogatott szavakat és a megfelelő helyeken bevetett dramatikus felhangot az általa kiváltani kívánt hatás megteremtéséhez, addig az alternatív média nem ragaszkodik oly karót nyelt módon ezekhez a formális befolyásolási technikákhoz.

A mainstream média hanyatlása még az interneten fogant propagandakiadványokat sem kíméli. Szinte egy időben zárta be kapuit a Gawker (immár másodszor), a Buzzfeed News és a Vice. Mindegyiküket a COVID-riadalom alapos felfuttatása, a vakcinák és karhatalmi intézkedések erőszakos propagálása jellemezte.

Nagy hasbaszúrásnak örvendhet a propaganda a médiatermékektől individuális kreátorok felé áramló reklámpénzeknek hála, mivel a tiktokker hírmondók kezdik szép lassacskán felbomlasztani az imperialista hatalom által megkérdőjelezhetetlennek titulált status quo-t.

Nevezetes volt a tavaly őszi fiaskó, amely esemény még az amerikai kongresszust is zabolázatlan őrjöngésre ingerelte. A TikTok fiataljai nem hiszik többé, hogy kizárólag a Hamász terroristái lennének a felelősek az Izraelben szembeni konfliktusuk vérmes eszkalálódásáért. Sőt mi több, a fiatalság abszolút többsége Palesztina mellett áll ki a karhatalom szíve csücske Izraellel szemben.

Persze olykor egészen elképesztő vadhajtásai is keletkeznek az online politikai mezsgyének – például amikor a TikTok népe az izraeli háborút látván elkezdte éltetni Oszama Bin Ládent, az egykori Al-Kaida vezért.

Szintén érdekes sorsutat futottak be a nagy platformokról tömegével kitiltott szélsőkonzervatív médiumok. 2016-18 között a YouTube és Facebook cenzorai, valamint a mögöttük megbúvó karhatalmi aktorok egyaránt pezsgő áztatta ünnepségeket rendeztek Az Alex Jones-kaliberű „alusisakos konteósok” sikeres száműzetését követően. Akkori uralkodó vélemény szerint amit a felhasználók nem találnak meg YouTube-on és Facebook-on, az nem is létezik. A kitaszított hírmondók tehát csakhamar csődbe zuhannak, így végleg elhárul a „náciveszély”.

Ám a széljobber társulat rajongótábora nemhogy térdre rogyva hódolt volna új istensége, a háttérhatalom kontrollálta ajánló algoritmus előtt, hanem követte Alex Jonest, Joe Rogant és a hozzájuk hasonszőrű szereplőket az új platformjaikra. A COVID-karantén alatt számos, „vírustagadó, tudományellenes, anti-vaxxer” tartalommal telített videómegosztó platform futott fel a BitChute-tól kezve Odysee-n át a Rumble-ig bezárólag.

Back To Office Masked

A YouTube-on demonetizált és cancel culture áldozatává lett Russell Brand immár a Rumble-on összegyülemlett milliós rajongótábora előtt prezentálja kendőzetlen véleményét. Joe Rogan halálra cenzúrázott YouTube-podcastjeire a Spotify csapott le, mint gyöngytyúk a takonyra. Alex Jones az alt-tech szféra bástyáiként ismert Gab és Truth Social (Trump-féle média) oldalakon terjeszti alusisakos elméleteit, nagyjából ugyanannyi ember előtt, mint tette azt korábban a Facebook-on.

A rémhírterjesztő propagandasajtóból száműzött, felszólalási lehetőségüktől megfosztott, vakcináztatással szemben aggodalmaikat kifejező doktorok és tudósok a Substack-en leltek menedékre, kiknek privát hírlevelei milliókhoz jutnak el. Dr. Robert Malone, az mRNS vakcina-technológia konteós anti-vaxxerként megbélyegzett feltalálója több százezer követője számára publikál aktívan Telegramon, miközben Elon Musk a Twitterre is visszaengedte őt.

Ezek a korábban szinte kizárólag politikai pályán mozgó prókátorok immár a szórakoztató és bulvár tematikák felett is kezdik átvenni a stafétát a hivatalos bértollnokoktól.

Minden jel arra mutatott, hogy Johnny Depp és Amber Heard perében a MeToo és a jól bejáratott cancel culture jegyében Depp-nek kell veszítenie, ehelyett fényes győzelmet aratott. Ezzel a precedens értékű döntéssel véget érhetett végre ama évtizedes szokásjog regnuma, hogy kizárólag az győzhet a bíróságon, aki a lehető legbeleélősebb módon játssza a krisztusi mártír szerepét.

Jdp

A feminista, LMBTQ és liberális ideológiák uralta párkapcsolatok világát a korábban szélsőséges nőgyűlölőkként megbélyegzett red pill és MGTOW mozgalmak állították a feje tetejére. A kirobbanó sikert elért TikTok mémmé lett Passport Bros mozgalom tagjai saját ázsiai vagy dél-amerikai családjukkal együtt jelentkeztek be tanúbizonyságot tenni arról, hogy mennyire remekül működik a hagyományos párkapcsolati modell, amennyiben a nőnemű fél hajlandó társát egyenrangú partnerként számításba venni, nem pedig kizárólag a beszélő szerszámot meg a mozgó ATM-et látni benne.

Sőt, olykor ennél is tovább mennek az egykor alt-right gyűjtőnév alatt illetett aktorok, s a partvonalról „beugatván” olykor a piaci folyamatokat is megzavarják.

Kiváltképp nagy sikereket érnek el a woke aktorokkal és transznemű propaganda szószólóival szemben.

2023 tavaszán az Anheuser-Busch üdítőmárka-vállalat igazgatósága úgy gondolta, ideje volna felfrissíteniük az immár évtizedek óta nagy sikernek örvendő Bud Light sörmárkájuk imidzsét, mivel annak korabeli reklámkampányai az egyetemek klubházainak népét vette leginkább célba a maga szurkálódó humorával.

Alissa Heinerscheid marketing-alelnök 2022 során jelentette be igényét a Bud Light marketing-kampányának alapos felfrissítésére, mivel a trendiségét vesztő sörmárkától kezdtek elpártolni a fiatalok. Hogy ismét visszaédesgethessék őket a konzumerizmus bűvkörébe, valami igazán progresszív és ami még fontosabb, inkluzív reklámfogást szükségeltetik találni.

Így került Dylan Mulvaney transznemű tiktokker a képbe, kinek arcával és marketing-ötleteivel tarkított kampányával fogott bele a Bud Light a 2023-as nyári szezonba.

Amit kaptak ezért, azt nem tették zsebre: a komplett jobboldali média – ideértve annak fősodratú aspiránsait is, mint a Fox News – bojkottot hirdetett a Bud Light és az Anheuser-Busch gyakorlatilag minden márkája ellen. A bárok csaposai nem rendeltek több Bud Light sört, a konzervatív oldal online celebritásai pedig milliós nézettségű TikTok klipekben hajították tova vagy lőtték szitává puskával a Bud Light kartonokat.

Miután az Anheuser-Busch tűzoltással megbízott menedzserei a Mulvaney-től való eltávolodás mellett döntöttek, a baloldali LMBTQ-közösséget is sikerült magukra haragítaniuk, akik szintén bojkottot hirdettek a sörmárkával szemben.

2023 májusának végére a Bud Light eladásai 30%-ot zuhantak. A végül sikeresen gazdára lelt készleteken a sörtörténelemben soha nem látott akciózással tudtak csak túladni: egy 24-es karton Bud Light-ot 3,5 dollárért lehetett beszerezni, ami 15 dollár kedvezményt jelent annak eredeti árához képest.

A Berkeley egyetem külön kutatóosztagot gründolt a fősodratú propagandába vetett bizalom erodálódása okainak felkutatására. Edward Wasserman zsurnaliszta-professzor szerint a hagyományos média instrumentumaiban immár alapjáraton nem hisznek a fiatalok, kiváltképp mikor azok oly jellegű, kimértnek beállított propagandát fogalmaznak meg, melyek leginkább a felső középosztály receptorainak ingerlésére alkalmasak, viszont semmilyen mértékben nem találkoznak az alsóbb néptömegek hétköznapi tapasztalataival.

Csak hogy egy példát mondjak: a magát progresszív baloldali elnöknek hazudó Joe Biden és baráti köre valóságos gazdasági csodát projektál a nép fejébe az elmúlt években bevezetett „Bidenomics” feltételezett sikere kapcsán.

Közben közvélemény-kutatások felfedték, hogy Joe Biden minden idők egyik legnépszerűtlenebb amerikai elnökeként 37%-os támogatottságnak örvend, vagyis még saját szavazóbázisának jelentős része sem képes őt ama varázslónak látni, amit a kormányzati propaganda harsog róla.

Joebiden2

Az új generációs „médiamunkások” inkább a maguk kezébe veszik a hiteles tájékoztatás ügyét, nem kívánnak beszélő fejekkel meddő tanácskozást lefolytatni arról, hogy mit szabad mondani, és mit nem. Közvetlenül hívják ki az uralkodó politikai és médiaelitet, a cenzúrahaddal szemben pedig immár sokuk fejlesztett ki hathatós védekező technikákat.

Visszajelzés
0 hozzászólás
Beágyazott kommentek
Minden hozzászólás