Soha ennyi hír egy időben még nem érkezett a propaganda minden szócsövén nyakló nélkül nyomatott elektromosautó-forradalom visszájára fordulása kapcsán.
A földbe álló keresletet és az újfajta járművek utasbiztonságának ténye mögött tornyosuló egyre sűrűbb kérdőjeleket követően most a szabvány téli időjárással gyűlt meg alaposan a bajuk az erkölcsi felsőrendűség-érzetük kielégítése végett elektromos járművek vásárlásába fektető embereknek és államoknak.
Kiderült például, hogy az autók téli hatótávolsága meg sem közelíti a marketing-brossúrákban rikító színekkel és jó vastag betűtípussal szedett számadatokat.
A Renault vállalat online kalkulátort kínál a vásárlók számára a súlyos mínuszok következtében befulladó akkumulátorok üzemveszteségének kiszámítására. Példának okáért egy Zoe kocsival 20 Celsius fok külső hőmérséklet és 50 km/ó átlagsebesség mellett még közel 350 kilométert tehetünk meg egy teljes töltéssel, ám alig 5 fok hőmérséklet-zuhanás esetén máris 270 kilométerre csökken ugyanezen hatótávolság. A hőmérő negatívba fordulásakor a 230 kilométert sem éri el az egy töltéssel megtehető út hossza.
A hideg-levegő az ionok anód → katód mozgását lassítja, effektíven aláásván a lítiumion-akkumulátorok működési elvét. Ugyan a hidegben töltés sem a járművet, sem a töltőberendezést nem károsítja, a töltés folyamata szintén jelentősen belassul hideg hőmérsékletnél.
A Fleet News leleplező cikke szerint járműtípustól függően autók téli hatótávolsága a megtehető távolság vesztesége a téli hónapokban. Legkedvezőbben a Nissan Ariya modellje teljesített (-16,4%), legrosszabbul pedig az Ora Funky Cat (First Edition), a maga 32,8%-nyi hatótávolság-veszteségével. A Recurrent Auto olyan márkát is talált (Volkswagen ID.4), ami kapacitásának közel felét, 46%-át elvesztette!
Mindez kiegészítve az elektromos járművek kétszeres sebességű amortizációjával a benzines alternatíváikhoz képest egyenesen a balekok kihagyhatatlan üzletévé teszi azokat. Méltó helyet foglalhatnak el mondjuk az NFT-k és kriptók után a minden idők legnagyobb pénzügyi átverései dobogójának harmadik fokán.
Mindez nem minden. Mivel a keserű valóság és egyre csak eszkalálódó keresethiány ellenére a gyártók mindenféle állami szubvenciók, támogatások, adókedvezmények, környezetvédelmi előírások végett presszionálva vannak a villanyautók további erőltetésére, temérdek üzemben – kiváltképp az EU és USA-inspektorok vigyázó tekintete által beláthatatlan Kínában – elkezdtek a minőség-ellenőrzés vagy nyersanyag-felhasználás terén spórolni.
Mindez az utasbiztonságot állítja alaposan földbe. Nem elég, hogy az egyre rohamosabb tempóban összetákolt friss modellek ütközés -és biztonságtechnikai ellenőrzéseken rendre elbuknak, de az utcákon való spontán kigyulladásaik, mely probléma ráadásul a gyermekek által kedvelt elektromos rollereket is érinti, egyenesen életveszélyt jelentenek a komoly pénzmag kicsengetésére kényszerülő, nyakló nélküli zöld transzformáció rajongóira.
Egyáltalán nem a Monty Pythonból lépett elő annak ötlete, hogy a parkolóházakat át kell alakítani az elektromos járművek nagy súlya mellett avégett is, hogy megnöveljék a parkolósávok közti távolságokat, nehogy egy véletlen lángba boruló autó miatt a komplett egység, benne több száz másik járművel szénné égjen.
Visszatérve az időjárás-problémára: nem elég, hogy a nagy hidegben az autók működési hatékonysága a padlót verdesi, akad olyan hely is a világon, ahol egyenesen a helyi közlekedés földbe állása köszönhető a roppant környezettudatos polgárok és bürokraták döntéseinek.
Hol másutt nyertek volna maguknak nagy rajongótábort az elektromos járművek, mint Norvégiában. Oslo vezetése 2023 során a tömegközlekedési hálózatának nagyját modernizálta, és igencsak gáláns pénzösszeget fektettek elektromos buszok beszerzésébe.
Ezek a buszok így december idusán autók téli hatótávolsága dekkolnak a helyi BKV buszgarázsában vagy épp állják el lefulladt állapotukban a forgalmat.
A -12 fokos zimankóban egész egyszerűen felmondták a szolgálatot az embereket munkába, fontos teendők intézésére, iskolába és GDP-pörgetésre furikázni hivatott buszok. December első felében a haptákba állított 320 példányos flottából 90 menetrend szerinti járatát is törölni kellett.
A fiaskó hatására Bernt Reitan Jenssen, az Oslo tömegközlekedését szervező Ruter vállalat igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a károsanyagkibocsátás-mentes buszok igazi főnyeremények Oslo városa számára, s további 180 busz beszerzésének igényét fogalmazta meg.
Ha már elektromosautó-forradalom, a folyamat szerves részét képezi a minden szóba jöhető országban szétszórandó töltőállomások sokasága.
Oly remekül halad ezek kiépítése és üzemben tartása, hogy az Anglia komplett területén 2022-ig kiépített 5715 egységből 2023 végére már csak 3568 példány üzemel. Egy éven belül ez csaknem 40% zuhanást jelent.
Nyilván az amerikaiak mindent jobban csinálnak, hiszen az üzleti hatékonyság jegyében alaposan megfontolják, mire adjanak ki pénzt. Joe Biden elnök a 2021-es infrastruktúra-fejlesztő csomagja keretében 7,5 milliárd dollár ingyen apanázst szórt ki haveri oligarchiáinak mintegy egymillió nyilvános töltőegység kiépítésére… amiből 2023 végéig egy sem valósult meg.