Alexis Ohanian, a Reddit társalapítója 2022 elején elhabogott nyilatkozata szerint a jövő az olyan videójátékoké, melyekkel pénzt lehet keresni. Véleménye szerint a kriptopénzek és NFT-k által a komplett játékvilágot teljes munkaidős állássá lehetne konvertálni, ami alig 5 éven belül át is venné a komplett játékpiac igazgatását. Az emberek 90%-a nem térne vissza többé az örömteli kikapcsolódást nyújtó videójátékokhoz, helyette „játékosan” kereshetné jövedelmét metrón, kávézóban ülve, netán otthoni hálószobája magányában:

Öt év múlva valóban megfelelően fogod értékelni az idődet. Ahelyett, hogy reklámokért áldoznád fel szabadidőd, vagy hülye kalapácsokért rabolnák el dollárjaidat, melyeket ráadásul nem is te birtokolsz, inkább blockchain alapú játékokat fogsz nyomni, melyek ugyanilyen izgalmasak, de te keresel pénzt rajtuk és te takarítod be a hasznot.

Ohanian kedvenc mintapéldája az Axie Infinity, ami egy vegyesen kripto és NFT technológiára építő mobiljáték. A körökre osztott fapados RPG koncepciója szerint a játékos pénzért elérhető lényeket (Axie) vásárol, melyekkel rendre le kell győznie az ellene irányított ellenfeleket. Minden győzedelmes csatáért újabb tokenek ütik a szerencsés játékos markát, melyeket visszaforgathat a játékba és tovább játszhat, vagy megfelelő mennyiségű idő invesztálását követően kiveheti az intenzív játékért cserébe nyújtott kriptotokenek valódi pénzzé konvertált összegét.

Néhány hónap elteltével az Axie Infinity lufija kipukkant, s a mögé pakolt, Ethereum-alapú kriptovaluta értéke szinte lenullázódott. A pénzért játszogató – javarészt mélyszegénységben élő – Fülöp-szigeteki fiatalok minden keresetüket elvesztették gyakorlatilag egyik napról a másikra.

Desperate Crypto Trader

Az Axie Infinity, mint grinding koncepciójú mobiljáték 2018-ban került ki a vietnámi Sky Mavis boszorkánykonyhájából, ám csak 2021 februárjában csatlakoztatták azt visszavonhatatlanul az általuk Ronin Network névre keresztelt hálózatra, ami nem egyéb, mint egy Ethereum alapú blockchain.

A meglehetősen középszerű, fantáziátlan és NFT-tokenek bevezetéséig népszerűtlen Axie Infinity innentől vált milliók által játszott termékké – de nem annak öröme, hanem a mögé pakolt pénzkereseti lehetőség végett.

2021 közepén immár másfél éve pusztítja a legtöbb ország népességét az erőszakkal elrendelt karantén. Eddigre világszerte százmilliók megélhetése számolódott fel. Ugyanennyien süllyedtek mélyszegénységbe, javarészt azon országok lakói közül, melyekben a népesség eleve a nincstelenség határmezsgyéjén táncol.

A karanténban rekedt fiatalok azonban még oly szegény országokban is, mint a Fülöp-Szigetek rendelkeznek mobiltelefonnal. Itt szájról szájra terjedt a hír, hogy egy újszerű játék, az Axie Infinity kipróbálásával egész sok pénzt lehet keresni. Akadt olyan a filippínó játékosok közül, akinek havi 600 dollárt sikerült gyűjtenie, ez az összeg messze a nemzeti minimálbér feletti szintet jelképezi.

Így hát egyéb lehetőség híján milliók cuppantak az Axie Infinity-re, hogy pénzt keressenek napi 10 óra játékkal. Az Axie Infinity ugyanis kizárólag úgy válik rentábilissá a játékosok számára, ha azok heti 70 órákon át grindelnek az appban.

2022 elejére az Axie Infinity globális játékosainak száma elérte a 2,7 millió főt, a mögé pakolt kriptotoken értéke pedig a 155 dollárt. Aztán pukk.

2022 nyarára az AXS elvesztette értéke 99%-át, s ami még rosszabb, ugyanezen év tavaszán az észak-koreai Lazarus Group feltörte az Axie Infinity világának adatbázisát szabályzó Ronin Network-öt, majd 620 millió dollár értékű kriptovalutát tulajdonított el. A hajdanán 2,7 millió játékost kiszolgáló hálózat lélekszáma eztán 250 ezer alá zuhant.

Mialatt az Axie Infinity ígérvénye szerint játszva kereshetsz pénzt, a szisztéma áldozatává lett fiataloknak visszatekintvén más véleményük van erről az elátkozott termékről.

A belépés ebbe a világba eleve úgy indul, hogy kénytelen vagy megvásárolni minimum 3 darab Axie-t, melyek kezdeti harcoló alakulatodat alkotják. Ezeket a lényeket tessék úgy elképzelni, mint ronda, pufók pokémonokat.

Axie Collection

Az Axie-k ára az AXS árfolyamának tetőpontján 300 dollárról indult, a legdrágábbért követelt pénzmag pedig a százezer dolláros szintet karcolta! Hogy léphet be a játékba ilyen körülmények közt egy szegény, naiv fiatal, aki tényleg elhiszi, hogy a „játékos” pénzkereset a munka jövője?

Pontosan: keresni kénytelen valakit, aki képes kipengetni az Axie-k összegét. Így született meg a piramisjáték a piramisjátékban szisztémája. A méregdrága NFT-ket megvásárolták a vagyonosabb filippínók, akik aztán a velük végezendő mindennemű munkát kiszervezték a szegényekre. A keresett pénz után nemritkán 75%-os részesedést is legomboltak a maguk javára.

Egy jó Ponzi-sémához méltóan az AXS tokenek ára addig növekedett, míg tömegével érkeztek új beszállók a játékba. Ám mihelyt a játékosbázis csökkenésnek indult, a felhasználók pedig elkezdtek kifizetést igényelni a megkeresett pénz újabb Axie-kba meg virtuális telkekbe való invesztálása helyett, az AXS értéke elkezdett földbe fúródni.

Nehogy azt higgyük, az összeomlásnak nem voltak jól látható előjelei azok részére, akik a józan észre képtelenek voltak hallgatni. Már 2021 szeptemberében a nemzeti minimálbérnél alacsonyabb összeget kereshettek csak a játékosok. Ahogy minden piramisjátékban, úgy az Axie Infinity-ben is a busás kifizetéseket elnyerők kizárólag a korai beszállók lehettek.

Cash Is King

Mindezen tény egyáltalán nem zavarta az elvakított játékosokat, kiknek gazdagabb rétege még 2021 novemberében is vásárolt Axie-telkeket, melyek legdrágábbja 2,3 millió dollárért kelt el! Mivel az AXS 99%-os összeomlásnak örvendett azóta, ugyanezen telek papír szerinti értéke jelenleg 23 ezer dollárt tesz ki.

Végül az Axie Infinity csak azért nem vesztette el minden megmaradt játékosát, mert az összeomlásnak köszönhetően gyakorlatilag megszűnt a belépési küszöb. Az alap esetben 300 dollárnyi AXS-ért kínált Axie-k ára 20 dollár alá zuhant.

A piramisjáték áldozatai vehetik lefolyóba öntött jövedelmüket tanulópénznek. Ám ennél sokkal rosszabb következmények jelentek meg a játékos pénzkeresés apostolainak lelki és mentális egészségében.

A Slashdot riportjában taglalt eset szerint egy 26 éves fiatalembert a havi 600 dollár felmarkolásának lehetősége vezette az Axie Infinity felé. Ugyanebben az időben anyja súlyos betegségben szenvedett, a befizetetlen számlák pedig alaposan feltornyosultak.

Old Patient

14 hónap elteltével ugyanezen férfinek sikerült örök életre meggyűlölnie a videójátékokat. Vallomása szerint az Axie Infinity egy roppant unalmas, lassú folyású, idegesítő játék volt, amelyből a pénzkereset kényszere még a kevéske megmaradt izgalmat is kiölte. Az eltelt hónapok során rokonaival szemben egyre agresszívabbá vált, mentális egészségét pedig a kimerültség mételye hatotta át.

Az Axie Infinity és a hozzá hasonló munka-játékok valós koncepciója nem egyéb, mint kapitalizmus a kapitalizmusban. Előbb a mobiltelefon révén a munkáltatók vették maguknak a pofátlanságot, hogy munkaidejükön kívül is zaklassák a dolgozókat. Most azonban még mélyebbre mennek, és követelik, hogy kikapcsolódásunk, szórakozásunk, valós jólétünk instrumentumait is konvertáljuk át meddő, monoton, lélekgyilkos munkává.